اگر بگوییم سرمایه گذاران و جامعه وال استریت از سال 2022 به خوبی یاد نمی کنند، یک دست کم گرفتن بزرگ است. آشفتگی ژئوپلیتیکی، همهگیری مداوم کووید-19، افزایش شدید دلار آمریکا، اختلالات زنجیره تامین و سایر عوامل باعث تورم و کاهش اعتماد مصرفکننده شد و منجر به تخریب ارزش صدها میلیارد دلاری شد. فدرال رزرو مجبور شد نرخ بهره را افزایش دهد و چند برابری سهام را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این سال نشان دهنده یک علامت کم آب برای IPOها در چند دهه گذشته بود.
با این حال شما می توانید من را به عنوان یک فرد خوش بین در دراز مدت به حساب آورید. کسانی از ما که دههها در بازار شرکت کردهاند و به شرکتها مشاوره دادهاند، چرخههای مشابهی را دیدهاند. تجربه و دادهها نشان میدهند که مهم این است که چه زمانی، نه اینکه آیا، بازار دوباره بازگردد – و بله، ما در مقطعی به الگوی رشد عادیتر و جریان عرضههای اولیه عمومی باز خواهیم گشت.
همانطور که ما گوشه ای را در این مورد می چرخانیم یک سال وحشتناک و به سال 2023 نگاه کنید، در اینجا چند فکر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- یک فرود نرم ممکن است در افق باشد. رفتار غیرقابل پیشبینی مصرفکننده، عدم قطعیت تورم، افزایش نرخ بهره مرتبط، و ترس از رکود احتمالاً محدوده S&P 500 را تا سه ماهه اول 23 حفظ خواهد کرد. از آنجایی که بسیاری از تیمهای مدیریتی از فرصت استفاده میکنند تا اجماع سال 2023 را با توجه به محیط کلان آزمایشی زمانی که نتایج سهماهه چهارم/سال مالی 22 را گزارش میکنند، کاهش دهند، احتمالاً در سه ماهه اول شاهد آزمایش مجدد پایینترین سطحها خواهیم بود و بازار را برای وضعیت پایدارتری آماده میکند. شروع بهبود در Q2’23. ادامه چاپ CPI بهتر از حد انتظار می تواند به فدرال رزرو اجازه دهد تا در نیمه دوم سال نرخ بهره را متوقف کند یا اندکی کاهش دهد. و با فرض عدم فرسایش بیشتر در کلان، شرکت ها باید بتوانند نتایج سه ماهه 23 را پیش از چشم انداز محتاطانه ارائه شده برای شروع سال 2023 منتشر کنند.
- سرمایه گذاران و تحلیلگران شروع به ورق زدن کرده اند. اکثر کارشناسان سه ماهه اول سختی را با ادامه اخراج کارکنان، گزارش های فصل تعطیلات متوسط و چشم انداز نامشخص از هزینه های تبلیغ کنندگان برای سال 2023 پیش بینی می کنند. اما در حالی که در کنفرانس های بانکی اخیر شرکت کرده ایم، شاهد افزایش سرمایه گذاران بوده ایم که نگاه جدی و عمیق تری به شرکت های فردی دارند. به جای فروش کل بخش ها. علاوه بر این، چندین تحلیلگر برجسته تحقیقاتی سهام در نیمه دوم اندکی مثبتتر شدهاند، زیرا بسیاری از ضرایب ریسک حذف شدهاند و طرحهای کاهش هزینه پتانسیل بهبود سودآوری را در اواخر سال ایجاد میکنند. در نتیجه، مقایسههای درآمدی سخت باید در 2H’23 و احتمالاً در 1H’24 براساس چشمانداز محتاطانه کاهش یابد.
- پنجره IPO ممکن است در سه ماهه دوم بازگشایی شود. ثابت نسبت به بهبود چند برابری و شاخص نوسانات ثابت (VIX) در دهه 20 پایین باید برای بازگشایی پنجره IPO در اوایل نیمه دوم Q2’23 و با جدیت بیشتر در نیمه دوم سال با توجه به زمان انجام فرآیند IPO عمل کند. در حالی که دیوانگی IPO/SPAC در سال 2021 تکرار نخواهد شد، بازگشت به سطح عادی تر IPO ها (و برخی از SPAC ها) در سال 2023 می تواند به خوبی به واقعیت تبدیل شود. عرضههای اولیه عمومی در سال 2022 احتمالاً برای سودآورترین شرکتها یک سال و برای شرکتهایی که سود کمتری داشتند، دو سال به تعویق افتاد. شرکت ها ممکن است بسته به چارچوب های ارزش گذاری پیشنهادات با اندازه کوچکتر را انتخاب کنند.
- زمانی که پنجره باز شود، شرکت های سودآور بهترین موقعیت را خواهند داشت. بسیاری از شرکتها در ابتدای سال 2022 در فرآیند عرضه اولیه سهام عمیق بودند. پس از باز شدن مجدد پنجره IPO، میتوانیم شاهد موج محکمی از مشکلات جدید باشیم، زیرا این شرکتها صرفاً نیاز به تجدید/بهروزرسانی وضعیت مالی خود با SEC دارند. شرکتهای با رشد سودآور، آنهایی که میتوانند «قاعده ۴۰» (یا بیشتر) را برآورده کنند، احتمالاً برای محیط فعلی بهترین موقعیت را خواهند داشت. همچنین میتواند مزایایی برای شرکتهایی که زودتر از 2H’23 عرضه اولیه کنند، وجود داشته باشد، زیرا رقابت کمتری برای معاملات/تخصیص سرمایه نسبت به زمانی که فعالیت IPO به طور معنیداری افزایش یابد، وجود خواهد داشت.
- استراحت های بازار فرصت خوبی برای آماده شدن فراهم می کند. شرکت هایی که در دو سال آینده IPO را در نظر می گیرند باید به خاطر داشته باشند که شروع زودهنگام بسیار مهم است. هر خریدار مهم IPO می خواهد چندین بار قبل از نمایشگاه جاده ای IPO با یک شرکت ملاقات کند. تیمهای مدیریت هوشمند از این آرامش در بازار برای برنامهریزی، تنظیم پیامها، ملاقات با سرمایهگذاران برتر و تحلیلگران تحقیقاتی سهام و ایجاد یک استراتژی IR بسیار قبل از عرضه اولیه اولیه خود استفاده خواهند کرد.
هنوز خیلی زود است که “پایین را فراخوانی کنیم” و ریسک کلان همچنان بالاست. بسیاری از شرکتهای دارای جاهطلبی IPO مجبور به کاهش عمیق خواهند شد که این امر عرضه عمومی را بیشتر به تعویق میاندازد و ما انتظار داریم سطوح بالای M&A و بازار سهام خصوصی فعال باشد. یک سال سخت فرصتی برای تأمل، برنامه ریزی و انجام حرکت های استراتژیک در حال حاضر ایجاد می کند که بعداً به موفقیت منجر می شود.
الکس ولینز Blueshirt را در سال 1999 تأسیس کرد. این شرکت بیش از هر آژانس دیگری در مورد IPOهای فناوری بیشتر توصیه کرده است. الکس به هدایت IPO های بسیاری از شرکت های اینترنتی، نرم افزاری و رسانه های دیجیتال کمک کرده است و در بسیاری از معاملات M&A در بخش فناوری شرکت کرده است.
آخرین نکات PR، IR، بازاریابی و رسانه را در وبلاگ Business Wire دریافت کنید. امروز مشترک شوید!