یافته های مطالعه ارتباط بین فراوانی عود نقرس و بیماری کبد چرب غیر الکلی

تجمع چربی در کبد افرادی که الکل کم یا بدون الکل مصرف می کنند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می شود. در حالی که علت NAFLD ناشناخته است، عوامل خطر مانند چاقی، جراحی بای پس معده، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 با این بیماری مرتبط هستند. این یک بیماری مزمن است که با هیپراوریسمی (سطح بالای اسید اوریک سرم در خون) نیز مرتبط است.

نقرس، شکل رایج آرتریت التهابی، به همین ترتیب با افزایش سطح اسید اوریک سرم همراه است. هیپراوریسمی مداوم و درمان نشده می تواند منجر به عود و عود دردناک نقرس در بیماران شود که معمولاً به صورت درد، تورم و قرمزی در مفاصل ظاهر می شود.

یک مطالعه در روماتولوژی بالینی با هدف بررسی اینکه آیا ارتباطی بین عود نقرس و NAFLD وجود دارد یا خیر. علاوه بر این، نویسندگان این مطالعه می‌خواستند برهمکنش فراوانی عودهای نقرس و شاخص مقاومت به انسولین بافت چربی (Adipo-IR)، اندازه‌گیری انسولین بافت چربی، بر NAFLD در بیماران مبتلا به نقرس را تجزیه و تحلیل کنند.

با استفاده از یک طرح مطالعه گذشته نگر، 350 بیمار مبتلا به نقرس در آنالیز قرار گرفتند. برای تعیین ارتباط بین عودهای مکرر نقرس و NAFLD، و همچنین تعامل فرکانس شعله ور شدن نقرس و Adipo-IR بر NAFLD، نویسندگان از تحلیل‌های رگرسیون خطر متناسب Cox استفاده کردند. برای بررسی ارزش تشخیصی عودهای مکرر نقرس و Adipo-IR در وقوع NAFLD، منحنی‌های عملکرد گیرنده (ROC) رسم شد.

از بین بیماران شامل، 78 نفر در طول دوره پیگیری دچار NAFLD شدند. به دنبال رگرسیون لجستیک، مشخص شد که Adipo-IR یک عامل مستقل مرتبط با خطر عودهای مکرر نقرس است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره کاکس نشان داد که عودهای مکرر نقرس و Adipo-IR با خطر NAFLD مرتبط هستند. در نهایت، ROC نشان داد که هر دو عامل توانایی تمایز زیادی برای تشخیص NAFLD دارند.

نویسندگان نوشتند: «شعله‌های مکرر نقرس و افزایش Adipo-IR قابلیت تشخیصی خوبی در توسعه NAFLD داشتند. عودهای مکرر نقرس و Adipo-IR نقش هم افزایی در توسعه NAFLD داشتند.