میزان عوارض بارداری در زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری به مرور زمان کاهش یافته است.



یک مطالعه کوهورت منتشر شده در روماتولوژی Lancet یک روند “اطمینان‌بخش” بهبود در نتایج بارداری در بیماران مبتلا به اسپوندیل‌آرتریت محوری بین سال‌های 2007 و 2020 گزارش کرد.

نویسندگان درباره استدلال پشت این مطالعه نوشتند: «شواهد در مورد خطرات مرتبط با بارداری و زایمان در زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری کمیاب و متناقض است، و تحقیقات بیشتری برای هدایت سیاست‌گذاری و عملکرد بالینی مورد نیاز است».

محققان تجزیه و تحلیلی از داده‌های ثبتی در مورد تولدها در سوئد را بین آوریل 2007 و دسامبر 2020 انجام دادند و خطر پیامدهای نامطلوب بارداری را بین زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری در مقایسه با جمعیت عمومی مقایسه کردند. علاوه بر این، تیم بررسی کردند که چگونه نتایج در طول زمان در رابطه با استفاده از درمان‌های ضد روماتیسمی، مانند داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) تغییر کرده است.

گروه زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری، که شامل 1580 بیمار بود، 1:10 با جمعیت عمومی مقایسه شد. مطابقت‌ها بر اساس سال زایمان، سن مادر، و باروری انجام شد.

بین 1 آوریل 2007 و 31 دسامبر 2020، 1580 تولد در زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری ثبت شده در MBR معیارهای ورود را برآورده کردند و با 15792 تولد مقایسه شدند. به طور کلی، خطرات چندین عارضه در بین زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر بود:

  • زایمان زودرس (نسبت خطر [RR]: 1.43; فاصله اطمینان 95 درصد [CI]: 1.13-1.8)؛
  • پره اکلامپسی (RR: 1.44؛ 95% فاصله اطمینان: 1.08-1.92)
  • زایمان سزارین انتخابی (RR: 1.59؛ 95% فاصله اطمینان: 1.37 – 1.84)
  • عفونت جدی نوزاد (RR: 1.29؛ 95% CI: 1.0

با این حال، خطرات چندین عارضه در طول زمان کاهش یافت. خطر زایمان زودرس، عفونت نوزاد و زایمان سزارین سالانه حدود 0.5 درصد کاهش یافته است. در همان زمان، استفاده از مهارکننده‌های فاکتور نکروز تومور در طول دوره مطالعه افزایش یافت.

خطرات زایمان زودرس، عفونت نوزاد و زایمان سزارین سالانه حدود 0.5 درصد در طول دوره مطالعه کاهش یافت، در حالی که استفاده از مهارکننده‌های فاکتور نکروز تومور در دوران بارداری افزایش یافت.

از این نتایج، نویسندگان مطالعه نوشتند: «با توجه به نگرانی‌های باقی‌مانده در مورد ایمنی استفاده از DMARDهای بیولوژیکی در دوران بارداری، ما شاهد یک روند اطمینان‌بخش بودیم که در آن نتایج بارداری در طول زمان در گروه اسپوندیلوآرتریت محوری بهبود یافت، همزمان با افزایش استفاده از بیولوژیک. DMARD ها اگر نرخ فعلی بهبود حفظ شود، زنان مبتلا به اسپوندیلوآرتریت محوری که مطابق با دستورالعمل‌های بالینی درمان می‌شوند، ممکن است در نهایت در معرض خطر پیامدهای نامطلوب بارداری نباشند.