تاخیر در عملکرد پیوند کلیه پس از پیوند کبد و کلیه


در بین بیماران مبتلا به نارسایی کبد با اختلال عملکرد کلیه، پیوند کبد-کلیه ترکیبی بقای بیمار را بهبود می بخشد. با این حال، با توجه به پائولو وینسنتی، دکترو همکاران، تاخیر در عملکرد پیوند کلیه یک عارضه شایع و چالش برانگیز است که تأثیر منفی بر نتایج بالینی دارد.

محققان یک مطالعه گذشته نگر را برای بررسی بروز، عوامل خطر بالقوه و تأثیر پیش آگهی توسعه عملکرد پیوند با تاخیر کلیه پس از پیوند ترکیبی کبد- کلیه در گروهی از بیماران با پیوند ترکیبی اخیر انجام دادند. نتایج در طی یک جلسه پوستری در هفته کلیه نفرولوژی آمریکا در پوستری با عنوان گزارش شد. پیش بینی کننده های عملکرد پیوند با تاخیر کلیه و تاثیر پیش آگهی آن پس از پیوند کبد-کلیه ترکیبی.

گروه مطالعه شامل 115 گیرنده پیوند کبد-کلیه ترکیبی متوالی بود که بین ژانویه 2015 تا فوریه 2021 در موسسه پیوند میامی پیوند زده شدند. همه کلیه های پیوندی قبل از پیوند پرفیوژن دستگاه ضربان دار هیپوترمی دریافت کردند.

نتیجه اولیه مورد علاقه توسعه عملکرد پیوند کلیه با تاخیر بود. پیامدهای ثانویه بروز ترکیبی و شدت عوارض بعد از عمل بود. عفونت های بعد از عمل؛ رد حاد اثبات شده با بیوپسی؛ عملکرد کلیه در 1، 3، 6 و 12 ماه پس از پیوند. و پیوند سانسور شده مرگ و بقای بیمار.

عملکرد پیوند تاخیری کلیه در 4/37 درصد از گروه ها مشاهده شد (115/43=n). نتایج تجزیه و تحلیل چند متغیره پنج عامل پیش‌بینی‌کننده مستقل عملکرد پیوند تاخیری کلیه را نشان داد: (1) دیالیز قبل از عمل، پ=.0003; (2) شاخص توده بدنی دریافت کننده کمتر، پ=.006; (3) سن اهداکننده بزرگتر، پ=.003; (4) استفاده از اهداکننده پس از مرگ قلبی اهداکنندگان، پ=.007; و (5) تاخیر بیشتر در پیوند کلیه پس از پیوند کبد (پ=.0003).

میانگین پیگیری 36.7 ماه پس از پیوند بود. در طول پیگیری، ارتباطی بین تاخیر در عملکرد پیوند کلیه و افزایش قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض شدیدتر پس از عمل وجود داشت.پ<.000001)، عملکرد کلیوی ضعیف تر (پ<.000001)، و بدتر پیوند سانسور شده مرگ (پ=.00004) و بقای بیمار (پ=.0002).

در نتیجه، محققان گفتند: «عملکرد پیوند با تاخیر کلیه ممکن است مسئول اثرات منفی قابل توجهی بر پیامدهای بالینی فوری و بالقوه طولانی‌مدت پس از پیوند کبد-کلیه باشد. درک عوامل خطر مهم برای ایجاد عملکرد تاخیری پیوند کلیه در پیوند کبد-کلیه ترکیبی ممکن است انتخاب(های) گیرنده و اهداکننده را بهتر هدایت کند و تصمیمات بالینی را در این گروه فزاینده از گیرندگان پیوند بهبود بخشد.

منبع: Vincenzi P، Gaynor JJ، Ciancio G. پیش‌بینی‌کننده‌های عملکرد تاخیری پیوند کلیه و تأثیر پیش‌آگهی آن به دنبال پیوند کبد-کلیه ترکیبی. FR-PO806. چکیده پوستر ارائه شده در هفته کلیوی انجمن نفرولوژی آمریکا 2022؛ 4 نوامبر 2022; اورلاندو فلوریدا.