چکیده تصویری: وزن هنگام تولد ارتباط بین وزن و فشار خون را در دوران کودکی و نوجوانی اصلاح می کند.


1. در یک مطالعه کوهورت گذشته نگر، وزن هنگام تولد خطر ابتلا به فشار خون بالا را در کودکانی که بعدا چاق یا اضافه وزن داشتند، اصلاح کرد.

سطح رتبه بندی شواهد: 2 (خوب)

خلاصه مطالعه: وزن کم هنگام تولد (LBW) با افزایش خطر ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی در اواخر دوران کودکی و نوجوانی همراه است، اگرچه پاتوفیزیولوژی این ارتباط به خوبی شناخته نشده است. علاوه بر این، ارتباط خوبی بین چاقی و فشار خون بالا وجود دارد. این مطالعه همگروهی گذشته نگر با هدف ارزیابی اینکه آیا وزن هنگام تولد ارتباط بین چاقی/اضافه وزن و فشار خون بالا را در کودکان 8 تا 15 ساله اصلاح می کند یا خیر انجام شد. بیش از 14000 کودک آمریکایی از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) در این مطالعه وارد شدند. محققان دریافتند که فشار خون بالا در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق، وزن هنگام تولد بالا و وزن کم هنگام تولد شایع تر است. افراد دارای اضافه وزن یا چاق با وزن بسیار کم هنگام تولد (VLBW، < 1500 گرم) در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی هنگام تولد بیشتر احتمال دارد به فشار خون بالا مبتلا شوند (نسبت شیوع، 7.73، 0.005=p). یکی از محدودیت‌های اصلی این مطالعه این است که عوامل مرتبط با تولد در این گروه گذشته‌نگر جمع‌آوری نشده‌اند، که ممکن است ارتباط بین وزن هنگام تولد و خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران کودکی و نوجوانی را مخدوش کند. به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که غربالگری دقیق برای فشار خون بالا برای کودکانی که اضافه وزن دارند و سابقه VLBW دارند لازم است.

برای خواندن مقاله در اینجا کلیک کنید JAMA اطفال.

©2023 2 دقیقه پزشکی، شرکت. همه حقوق محفوظ است هیچ اثری بدون رضایت کتبی بیان شده قابل تکثیر نیست 2 دقیقه پزشکی، شرکت. درباره صدور مجوز استعلام بگیرید اینجا. هیچ مقاله ای نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود و توسط نویسندگان یا 2 Minute Medicine, Inc در نظر گرفته نشده است.