وزن کمتر هنگام تولد، افزایش وزن بیشتر با قرار گرفتن در معرض کووید-19 در رحم


جمعه، 7 آوریل 2023 (HealthDay News) – بر اساس مطالعه ای که در 29 مارس به صورت آنلاین منتشر شد، نوزادانی که در معرض کووید-19 داخل رحمی قرار دارند، وزن کمتری هنگام تولد و افزایش وزن در سال اول زندگی دارند. مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی.

Mollie W. Ockene، از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، و همکارانش یک مطالعه کوهورت طولی شامل 149 نوزاد در معرض کووید-19 داخل رحمی و 127 فرد کنترل نشده انجام دادند. در سنین 0، 2، 6 و 12 ماهگی، وزن، قد و شاخص توده بدنی (BMI) از پرونده سلامت انتزاع شد.

محققان مسیرهای متفاوتی از وزن و BMI، اما نه طول، z-score را در طول سال اول زندگی برای نوزادان مبتلا به کووید-19 در رحم در مقایسه با گروه کنترل پیدا کردند. برای نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-19 قبل از تولد (اندازه اثر، به ترتیب 0.35- و 0.53) امتیاز z کمتر BMI در هنگام تولد و افزایش بیشتر در BMI z-score از تولد تا 12 ماهگی مشاهده شد. بخش قابل‌توجهی از رابطه بین قرار گرفتن در معرض COVID-19 و رشد پس از زایمان توسط z-score وزن هنگام تولد واسطه شد.

نویسندگان می نویسند: «مسیر رشد شتابان که توسط نوزادانی که جنین در معرض COVID-19 قرار دارند نشان داده می شود، ممکن است پیشگویی برای پیامدهای قلبی متابولیک نامطلوب، از جمله چاقی و بیماری قلبی، در آینده باشد. مطالعات فیزیولوژیکی دقیق اکنون برای تعیین بیشتر خطر بیماری قلبی متابولیک در میان کودکان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-19 پیش از تولد به عنوان گامی کلیدی در جهت بهینه‌سازی سلامت و طول عمر این جمعیت در حال گسترش جهانی مورد نیاز است.

چندین نویسنده روابط مالی با صنعت داروسازی را افشا کردند.

چکیده / متن کامل

حق چاپ © 2023 HealthDay. تمامی حقوق محفوظ است.
روز سلامتی