بررسی نتایج بالینی عود رادیولوژیک در بیماران سارکوئیدوز قلبی تحت درمان های سرکوب کننده ایمنی


در زیر خلاصه‌ای از «پیامدهای بالینی عود رادیولوژیک در بیماران مبتلا به سارکوئیدوز قلبی تحت درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی» منتشر شده در شماره فوریه 2023 است. قلب و عروق توسط کانتا و همکاران


با این حال، اطلاعات کمی در مورد شیوع و پیامدهای عود رادیولوژیک تحت درمان با پردنیزولون (PSL) وجود دارد، حتی اگر تصویربرداری هسته‌ای می‌تواند درگیری قلبی سارکوئیدوز قلبی (CS)، از جمله اشکال تحت بالینی را نشان دهد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های بالینی و پیش آگهی بیماران مبتلا به عود رادیولوژیک انجام شد. از طریق بررسی نمودار گذشته نگر، 80 بیمار CS یافت شدند که فعالیت بیماری آنها در تصویربرداری هسته ای حداقل یک بار پس از شروع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی کاهش یافته بود.

18توموگرافی گسیل پوزیترون F-fluoro-2-deoxyglucose یا سینتی گرافی گالیم-67 برای تشخیص عود رادیولوژیک CS استفاده شد. مرگ و میر همه علل، بستری شدن در بیمارستان نارسایی قلبی، یا آریتمی کشنده اجزای ضروری تعریف عوارض جانبی مرکب در نظر گرفته شدند. در میانگین 30 ماه پس از شروع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، عود رادیولوژیک در 31 بیمار (38.8٪ از کل بیماران) در طول دوره پیگیری (متوسط ​​2.9 سال) گزارش شد. تمام بیمارانی که عود رادیولوژیک را تجربه کردند، درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی تهاجمی تری دریافت کردند (افزایش PSL، 26=n [83.9%]، سایر درمان های سرکوب کننده ایمنی اضافه شده به PSL، n=5 [16.1%]).

هیچ تفاوتی در میزان عوارض جانبی مرکب بین آنهایی که عود رادیولوژیک داشتند و آنهایی که بدون عود رادیولوژیک بودند وجود نداشت. بسیاری از بیماران مبتلا به CS در حین درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی، عود رادیولوژیک را تجربه کردند. با این حال، حتی زمانی که درمان تشدید شد، این به نتایج بالینی ارتباطی نداشت.

منبع: Sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002914922011699