مطالعه اثر جراحی چاقی بر سطوح SUA در بیماران مبتلا به هیپراوریسمی را بررسی می کند.


مطالعه منتشر شده در تحقیقات بالینی تغذیه اثرات جراحی چاقی بر سطح اسید اوریک سرم بیماران چاق را ارزیابی کرد. هیپراوریسمی (HUA) وضعیتی است که در آن سطوح غیرطبیعی اسید اوریک در خون وجود دارد و با عوامل خطرساز سندرم متابولیک مانند چاقی، مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی مرتبط است.

چاقی همچنین یک عامل خطر عمده قابل تغییر و مستقل برای HUA و نقرس است. مطالعات قبلی نشان داده اند که کاهش وزن باعث کاهش سطح اورات سرم و کاهش بروز آرتریت نقرسی می شود و کاهش وزن برای بیماران چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به نقرس توصیه می شود.

جراحی چاقی می تواند یک روش موثر برای کاهش وزن در بیماران چاق مرضی باشد، اما شواهد مربوط به اثرات آن بر سطح اسید اوریک سرم محدود است و به طور کامل شناخته نشده است. مطالعه گذشته نگر حاضر شامل 41 بیمار با BMI > 35 کیلوگرم بر متر بود2 که از سپتامبر 2019 تا اکتبر 2021 تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی یا بای پس معده Roux-en-Y قرار گرفتند. هدف این مطالعه ارزیابی غلظت اسید اوریک سرم در افراد چاق قبل و بعد از جراحی چاقی بود.

محققان دریافتند که جراحی چاقی منجر به کاهش قابل توجه سطح اسید اوریک سرم از ابتدا تا 6 و 12 ماه پس از عمل شد. علاوه بر این، کاهش قند خون ناشتا، تری گلیسیرید سرم و کلسترول سرم در طی 6 و 12 ماه پیگیری معنی دار بود. با این حال، افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا در 6 و 12 ماه پیگیری از نظر آماری معنی دار نبود. اگرچه سطح سرمی لیپوپروتئین با چگالی کم در طی 6 ماه پیگیری به طور قابل توجهی کاهش یافت، اما پس از 12 ماه معنی دار نبود.

محققان نوشتند: «در نتیجه، این مطالعه گذشته نگر نشان داد که جراحی چاقی می تواند سطح اسید اوریک سرم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، جراحی چاقی ممکن است یک درمان مکمل موثر برای کاهش غلظت اسید اوریک سرم در بیماران چاق مرضی و کاهش خطر ابتلا به نقرس یا سایر بیماری‌های مرتبط با HUA باشد.