آیا استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بر نتایج عفونت SARS-CoV-2 تأثیر می گذارد؟

در زیر خلاصه ای از «آیا استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بر پیامد عفونت SARS-CoV-2 تأثیر می گذارد؟ داده‌های یک گروه ملی از بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی ناشی از سیستم ایمنی (ثبت SAR-COVID)،» منتشر شده در شماره مارس 2023 روماتولوژی توسط اسناردی و همکاران

برای یک مطالعه، محققان به دنبال بررسی تأثیر داروهای تعدیل‌کننده ایمنی و/یا سرکوب‌کننده سیستم ایمنی (IM/IS) بر پیامدهای عفونت COVID-19 در گروهی از بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی با واسطه ایمنی (IMIDs) بودند.

این مطالعه شامل بیماران بزرگسال مبتلا به IMID بود که عفونت SARS-CoV-2 را تأیید کرده بودند. پزشک معالج داده‌ها را بین 13 اوت 2020 تا 31 ژوئیه 2021 جمع‌آوری کرد. داده‌های جمعیت‌شناختی، بیماری‌های همراه، DMARDs، ویژگی‌های بالینی، عوارض و درمان عفونت SARS-CoV-2 ثبت شد. تحلیل توصیفی و مدل های رگرسیون لجستیک چند متغیره انجام شد.

در مجموع 1672 بیمار مبتلا به IMID وارد مطالعه شدند و 1402 نفر از آنها داروی IM/IS دریافت کردند. آرتریت روماتوئید (7/47%) و لوپوس اریتماتوی سیستمیک (4/18%) دو بیماری شایع بودند. در 95.2 درصد از بیماران، علائم COVID-19 وجود داشت. حدود 461 نفر (27.5٪) در بیمارستان بستری شدند، 8.2٪ در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند و 4.4٪ به دلیل COVID-19 جان خود را از دست دادند. افرادی که بدون درمان IM/IS از گلوکوکورتیکوئیدها کمتر استفاده می‌کردند، اما در دوزهای بالاتر، سطح فعالیت بیماری بالاتری داشتند، به‌طور قابل توجهی مسن‌تر بودند، بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شدند، بیشتر در بیمارستان بستری می‌شدند و بر اثر COVID-19 فوت کردند. پس از محاسبه این متغیرها، مصرف داروی IM/IS با نتیجه بدتر COVID-19 (مقیاس ترتیبی سازمان جهانی بهداشت ≥5) مرتبط نبود (نسبت شانس، 1.24؛ 95٪ فاصله اطمینان (CI)، 0.73-2.06).

این مطالعه نشان داد که استفاده از داروی IM/IS با پیامدهای بدتر COVID-19 در بیماران مبتلا به IMID مرتبط نیست. استفاده از توسیلیزوماب و آناکینرا با خطر کمتر بستری در بخش مراقبت های ویژه همراه بود. ثبت SAR-COVID اولین ثبت چند مرکزی آرژانتینی است که داده های بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی و عفونت SARS-CoV-2 را جمع آوری می کند.

ارجاع: journals.lww.com/jclinrheum/Abstract/2023/03000/Does_the_Use_of_Immunosuppressive Drugs_Impact_on.2.aspx