توسعه و اعتبارسنجی روان‌سنجی اندازه‌گیری پیامد گزارش‌شده توسط بیمار در مورد تأثیر عفونت مکرر دستگاه ادراری: پرسشنامه تأثیر UTI مکرر.

عفونت مکرر دستگاه ادراری (rUTI) یک بیماری بسیار شایع است که با نتایج قابل توجه کیفیت پایین زندگی همراه است. برای تکمیل ارزیابی بالینی و تأیید چالش‌های تجربه شده توسط بیماران، یک اندازه‌گیری پیامد گزارش‌شده توسط بیمار (PROM) تأثیر روانی اجتماعی مرتبط با rUTI ضروری است. بنابراین این مطالعه پرسشنامه تاثیر UTI مکرر (RUTIIQ) را توسعه و اعتبار سنجی کرد.
یک روش دقیق چهار مرحله ای دنبال شد: (I) استخراج مفهوم از طریق یک بررسی کیفی از تجربیات افراد مبتلا به rUTI (N = 1983). (II) غربالگری متخصص دلفی RUTIIQ با پزشکان متخصص rUTI (N = 15). (III) مصاحبه های شناختی یک به یک با افرادی که rUTI را تجربه کرده اند (N = 28) برای ارزیابی جامعیت و قابل درک بودن RUTIIQ، و (IV) آزمایش آزمایشی کامل RUTIIQ با افرادی که rUTI را تجربه کرده اند (N = 240) برای انجام کاهش آیتم نهایی و تحلیل روانسنجی
تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار پنج عاملی را نشان داد که شامل: «رضایت بیمار»، «تداخل در کار و فعالیت»، «بهزیستی اجتماعی»، «بهزیستی شخصی» و «بهزیستی جنسی» است که در مجموع 73.8 درصد از کل واریانس را در خلبان تشکیل می‌دهند. امتیازات نتایج به دست آمده از پزشکان متخصص و بیماران حاکی از اعتبار محتوایی قوی بود (I-CVI > 0.75). سازگاری درونی و پایایی آزمون-بازآزمایی خرده مقیاس‌های RUTIIQ عالی بود (96/0.81-=α کرونباخ، 91/0-66-66=ICC=) و روایی سازه قوی بود (Spearman’s ρ > 0.69).
RUTIIQ یک پرسشنامه 30 سوالی با ویژگی های روان سنجی عالی است که تاثیر روانی اجتماعی گزارش شده توسط بیمار از زندگی با علائم و درد rUTI را ارزیابی می کند. این ابزار جدید فرصت منحصر به فردی را برای افزایش مراقبت بیمار محور از طریق مشاهده استاندارد و نظارت بر نتایج بیمار rUTI ارائه می دهد.
این مطالعه در ClinicalTrials.gov از قبل ثبت شده بود (شناسه: NCT05086900).