مهار فنوتیپ تهاجمی DDTC توسط هیپوکسی هدفمند تومور


در زیر خلاصه‌ای از «هیپوکسی هدفمند تومور، فنوتیپ تهاجمی سرطان غیرمتمایز تیروئید را مهار می‌کند» است که در شماره فوریه 2023 منتشر شده است. غدد درون ریز و متابولیسم توسط ما و همکاران


بروز هیپوکسی، که کمبود اکسیژن است، معمولاً در انواع مختلف سرطان های تهاجمی دیده می شود، اما نقش آن در بیولوژی و درمان سرطان تمایز نیافته تیروئید (DDTC) به خوبی شناخته نشده بود. بنابراین، برای یک مطالعه، محققان قصد داشتند روشن کنند که چگونه هیپوکسی روی بیولوژی تومور DDTC تأثیر می گذارد.

آنها با استفاده از داده‌های رونویسی مرکز و پایگاه داده، ارتباط بین هیپوکسی و وضعیت تمایز زدایی، پیش‌آگهی‌های ضعیف و نقاط بازرسی ایمنی در سرطان تیروئید را ایجاد کردند. آنها همچنین تأثیر هدف قرار دادن هیپوکسی بر سلول های سرطان تیروئید آناپلاستیک (ATC) را از طریق درمان in vitro و in vivo با آکریفلاوین (ACF) و ارتباط بین هیپوکسی و پاسخ ایمونوتراپی در بیماران را بررسی کردند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که نمره هیپوکسی با وضعیت تمایززدایی ارتباط مثبت دارد و نمره هیپوکسی بالا به طور معنی‌داری با کاهش بقای کلی مرتبط است. TP53 جهش، و افزایش بیان نشانگرهای مربوط به سرکوب سیستم ایمنی در DDTC. درمان سلول‌های سرطانی تیروئید با ACF و siRNA که HIF-1α را هدف قرار می‌دهند، رشد و تکثیر سلول‌ها را در شرایط in vitro و in vivo کاهش داد و بیان c-MYC و PDL1 را در ATC کاهش داد. علاوه بر این، HIF-1α یک همبستگی مثبت با بیان PDL1 در DDTC نشان داد. محققان کشف کردند که هدف ACF مربوط به ژن های تمایز و نقاط بازرسی ایمنی از طریق کینازهای مرتبط با تومور در ATC از طریق تجزیه و تحلیل داده های توالی یابی فسفوپروتئوم و RNA است. علاوه بر این، نمره هیپوکسی با پاسخ ایمنی درمانی در برخی از انواع سرطان مرتبط بود.

در نتیجه، نمره هیپوکسی شاخص قابل توجهی از وضعیت تمایز زدایی DDTC، پیش‌آگهی‌ها و پاسخ ایمنی درمانی پیش‌بینی‌شده توسط اختلال عملکرد ایمنی تومور و طرد شد. این مطالعه نشان داد که هدف قرار دادن هیپوکسی با استفاده از ACF می تواند در کاهش ماهیت تهاجمی ATC در یک مدل پیش بالینی DDTC مفید باشد..

ارجاع: Academy.oup.com/jcem/article-abstract/108/2/368/6747527?redirectedFrom=fulltext