زمان تماشای صفحه نمایش ممکن است با بدتر شدن سلامت روان در نوجوانان همراه باشد


1. در این بررسی سیستماتیک، افزایش زمان صفحه نمایش با بدتر شدن پیامدهای سلامت روان در نوجوانان مرتبط بود.

2. با این حال، هدف استفاده از صفحه نمایش مهم بود که در نظر گرفته شود. فعالیت‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی با سلامت روان ارتباط منفی دارند، در حالی که فعالیت‌های غیرتفریحی مانند مطالعه آنلاین ارتباط منفی دارند.

سطح رتبه بندی شواهد: 1 (عالی)

نوجوانان دارای سطوح بالایی از شکایات بهداشت روانی و زمان تماشای صفحه نمایش هستند. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات زمان صفحه نمایش بر سلامت روان نوجوانان نتایج متناقضی ایجاد کرده است، بنابراین ارتباط بین این دو همچنان نامشخص است. در نتیجه، هدف مطالعه حاضر بررسی و کمی کردن شواهد موجود در مورد تأثیری بود که قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش ممکن است بر سلامت روان نوجوانان داشته باشد.

از 1309 پرونده شناسایی شده، 50 مطالعه از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف از سال 2011 تا 2023 گنجانده شد. مطالعات در صورتی که مستقیماً ارتباط بین زمان صفحه نمایش و سلامت روان در نوجوانان را ارزیابی می‌کردند، از معیارهای معتبر برای ارزیابی پیامدهای سلامت روان استفاده می‌کردند و به زبان انگلیسی منتشر می‌شدند، شامل می‌شدند. اگر شرکت‌کنندگان از اینترنت مشکل‌ساز استفاده می‌کردند، اختلالات سلامت روانی از قبل وجود داشت یا از دستگاه‌های مبتنی بر صفحه نمایش به دلایل عملکردی استفاده می‌کردند، مطالعات از مطالعه حذف شدند. بررسی با استفاده از دستورالعمل های PRISMA انجام شد. کیفیت مطالعه با استفاده از مقیاس نیوکاسل-اتاوا ارزیابی شد. پیامد اولیه، تأثیر زمان صفحه نمایش بر پارامترهای مختلف سلامت روان بود.

نتایج نشان داد که به طور کلی، زمان تماشای صفحه با بدتر شدن پیامدهای سلامت روان در نوجوانان همراه بود، اگرچه اندازه اثر متفاوت بود. رایج ترین وسیله ای که در میان نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد تلفن هوشمند بود و زمان بالای صفحه نمایش در روزهای هفته با بدتر شدن وضعیت رفاهی همراه بود. با این حال، هدف از استفاده از صفحه نمایش عامل مهمی بود که باید در نظر گرفت. در حالی که فعالیت‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد، این ارتباط مشابه برای فعالیت‌های غیرتفریحی مانند مطالعه آنلاین دیده نمی‌شود. علیرغم این نتایج، بازبینی به دلیل ماهیت خود گزارشی مطالعات شامل محدود بود، که ممکن است منجر به عدم دقت در زمان نمایش صفحه شود. با این وجود، مطالعه حاضر شواهد دیگری را اضافه کرد که از اثرات مضر سلامت روانی افزایش زمان صفحه نمایش در میان نوجوانان حمایت می کند.

برای خواندن مطالعه در BMC Psychology کلیک کنید

تصویر: PD

© 2023 2 Minute Medicine, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. هیچ اثری را نمی توان بدون رضایت کتبی بیان شده از 2 Minute Medicine, Inc تکثیر کرد. هیچ مقاله ای نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود و توسط نویسندگان یا 2 Minute Medicine, Inc در نظر گرفته نشده است.