تجزیه و تحلیل مزایای بقا و ظرفیت ورزش پس از EBV


در زیر خلاصه‌ای از «ظرفیت ورزشی بهبود یافته منجر به مزیت بقا پس از درمان دریچه درون برونشیال می‌شود» است که در شماره آوریل 2023 منتشر شده است. ریه توسط Roodenburg و همکاران.


استفاده از دریچه های درون برونشیال (EBV) برای کاهش حجم ریه برونکوسکوپی به طور موثر عملکرد ریوی، ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آمفیزم پیشرفته را بهبود می بخشد. برای یک مطالعه، محققان به دنبال تعیین اینکه آیا پاسخ درمانی به EBV به طور قابل‌توجهی بر زمان بقا تأثیر می‌گذارد، بودند.

این مطالعه پاسخ درمانی را در پیگیری‌های 6 هفته‌ای و 1 ساله همه بیماران تحت درمان با EBVs بین سال‌های 2008 و 2020 ارزیابی کرد و وضعیت بقا در 1 دسامبر 2021 بازیابی شد. در حداقل تفاوت های مهم برای چندین عامل، از جمله FEV1، حجم باقیمانده (RV)، نسبت RV/Total Lung Capacity (TLC)، مسافت 6 دقیقه پیاده روی (6MWD)، پرسشنامه تنفسی سنت جورج (SGRQ)، کاهش حجم لوب هدف (TLVR)، و آتلکتازی کامل لوبار.

این مطالعه شامل 428 بیمار بود و نتایج نشان داد که درمان EBV به طور قابل توجهی عملکرد ریوی، ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. میانگین زمان بقا پس از درمان 8.2 سال بود. این مطالعه همچنین نشان داد که بهبود ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی، همانطور که توسط SGRQ و پاسخ 6MWD اندازه‌گیری شد، پیش‌بینی‌کننده مستقلی برای بهبود زمان بقا بود (نسبت خطر (HR) 0.50 [0.28–0.89]، پ= 0.02 و HR 0.54 [0.30–0.94]، پ = 0.03، به ترتیب). آتلکتازی کامل لوبار به طور قابل توجهی بر بقا و بهبود عملکرد ریوی تأثیری نداشت.

در نتیجه، این مطالعه پیشنهاد کرد که بهبود ظرفیت ورزشی و کیفیت زندگی پس از درمان EBV با مزیت بقای مستقل از بهبود عملکرد ریوی، کاهش حجم لوب هدف یا آتلکتازی کامل لوبار مرتبط است. این یافته اهمیت نظارت و پرداختن به عوامل غیر ریوی مانند کیفیت زندگی را در مدیریت بیماران مبتلا به آمفیزم پیشرفته نشان داد.

ارجاع: resmedjournal.com/article/S0954-6111(23)00063-X/fulltext