آیا ابلیشن نابرابری جنسی در فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می دهد؟

اخیراً در مجله انجمن قلب آمریکامحققان ارزیابی کردند که آیا بار علائم بیشتر و کیفیت زندگی ضعیف تر (QoL) در زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نسبت به مردان می تواند با افزایش استفاده از روش های ابلیشن کاتتر در بیماران زن کاهش یابد.

بر اساس تحلیل‌های از پیش تعیین‌شده پیامدهای فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط با جنسیت با فرسایش کاتتر در مقابل درمان دارویی در کارآزمایی CABANA، محققان گزارش کردند که فرسایش در مقایسه با درمان دارویی برای هر دو جنس، بهبود کیفیت زندگی بیشتری را به همراه داشت. با این حال، نویسنده اصلی، امیلی زیتلر، MD، MHS، خاطرنشان کرد که فرسایش نابرابری کیفیت زندگی مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی را بین بیماران مرد و زن از بین نمی‌برد.

نابرابری جنسی در فیبریلاسیون دهلیزی پس از ابلیشن کاتتر ادامه دارد

بیش از 60 ماه، CABANA علائم فیبریلاسیون دهلیزی را با پرسشنامه علائم خاص فیبریلاسیون دهلیزی مایو (MAFSI) و کیفیت زندگی با تأثیر فیبریلاسیون دهلیزی بر کیفیت زندگی (AFEQT) ارزیابی کرد. دکتر Zeitler و همکارانش نوشتند که زنان نمرات کیفیت زندگی پایه پایین تری نسبت به مردان داشتند، با میانگین نمرات AFEQT به ترتیب 55.9 و 65.6.

قابل ذکر است، بیمارانی که ابلیشن کاتتر دریافت کردند نسبت به بیمارانی که درمان دارویی دریافت کردند، بهبود بیشتری داشتند. اثر درمان بین دو جنس مشابه بود، با میانگین اختلاف درمان تعدیل شده 12 ماهه AFEQT 6.1 (95% فاصله اطمینان (CI)، 3.5-9.4) در زنان در مقایسه با 4.9 (95% فاصله اطمینان، 3.0-6.9).

بیمارانی که نمرات خلاصه AFEQT <70 در ابتدا داشتند، بیشترین بهبود را در کیفیت زندگی نشان دادند، با میانگین تفاوت درمان 7.6 (95% فاصله اطمینان (CI)، 4.3-10.9) در زنان و 6.4 (95% CI، 3.3-9.4) در مردان. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که این عامل اصلی بهبود کیفیت زندگی است که با ابلیشن کاتتر در مقابل درمان دارویی مشاهده می شود.

برای زنان، میانگین تفاوت تعدیل‌شده بین زنان تصادفی‌سازی‌شده به فرسایش در مقابل درمان دارویی برای امتیاز فراوانی MAFSI در 12 ماهگی 2.5- امتیاز بود (95% فاصله اطمینان (CI)، 3.4- تا 1.6-). در مقایسه، شرکت کنندگان مرد تفاوت درمان بین گروهی 1.3- امتیاز داشتند (95% فاصله اطمینان (CI)، 2.0- تا 0.6-).

در نهایت، علیرغم اثربخشی ابلیشن با کاتتر برای فیبریلاسیون دهلیزی در هر دو جنس، «زنان به‌رغم سود نسبی مشابه از ابلیشن و توزیع مشابه علائم، میانگین نمره کیفیت زندگی پایین‌تری نسبت به مردان داشتند».

اخبار بیشتر در مرکز منابع فیبریلاسیون دهلیزی را بخوانید