چرا ایکس باکس نخریم؟ معایب ایکس باکس سری اس و ایکس


اگر گیمر هستید و قصد خرید کنسول بازی دارید، معمولا دو گزینه‌ی اصلی ایکس باکس و پلی استیشن پیش روی شما است. کنسول بازی ایکس باکس، محصولی از شرکت مایکروسافت و پلی استیشن کنسول شناخته‌شده‌ی برند سونی است که اولین نسخه‌ی آن در سال ۱۹۹۴ روانه‌ی بازار شد. اما مقایسه‌ی این دو در بسیاری از زمینه‌ها نشان می‌دهد که ایکس باکس هنوز نتوانسته است به‌اندازه‌ی پلی استیشن رضایت گیمرها را جلب کند. در این مقاله به دلایل این موضوع پرداخته و به‌خصوص معایب ایکس باکس سری اس و ایکس را مرور می‌کنیم. در پایان، خواهید توانست در خصوص خرید کنسول بازی خود تصمیم‌گیری کنید.

سرعت پایین؛ ضعف اصلی ایکس باکس

اگر از هر طرفدار پلی استیشن بپرسید که چرا ایکس باکس نخریم؟ احتمالا اولین دلیل او، سرعت پایین‌تر این دستگاه است. این مشکل، یکی از بارزترین معایب ایکس باکس وان اس محسوب می‌شود. به‌خصوص برای بازی‌های سریع و دینامیک و نیازمند به پردازش‌های سنگین، این نقطه‌ضعف بیشتر خود را نشان می‌دهد. مشکلی که با روشن کردن حالت Instant on بیشتر شده و حتی خطر از کار افتادن بازی را در پی دارد.

شاید علت سرعت پایین‌تر ایکس باکس وان را بتوان در RAM مدل DDR3 آن جستجو کرد که قطعا نسبت به رم‌های GDDR5 و GDDR6 پلی استیشن، عملکرد ضعیف‌تری دارد. ایکس باکس، رم خود را در سری X، جبران کرده اما این ارتقا با افزایش قیمت این محصول همراه بوده است.

پلی استیشن و ایکس باکس از نظر CPU شبیه به هم هستند و هر دو عمدتا از پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای AMD بهره می‌برند. اما به‌نظر می‌رسد رم و گرافیک ضعیف‌تر، سبب تولید گرمای بیشتر این محصول شده‌اند.

مدیریت نامناسب فضای ذخیره سازی Xbox

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مشکلات ایکس باکس سری اس و در حقیقت ایراداتی که کاربران به این محصول وارد می‌کنند، مدیریت عجیب فضای ذخیره‌سازی‌اش است. مایکروسافت می‌گوید که این کنسول به‌طور خودکار مجبور به حذف داده‌های ذخیره‌شده‌ی لوکال هنگام حذف بازی‌هاست. بنابراین کاربر خودش نمی‌تواند تصمیم بگیرد که کدام داده را حذف کند. بنابراین ممکن است حتی اطلاعاتی که به آنها نیازی ندارد، روی سیستم باقی بمانند.

نیاز ایکس باکس به فضای زیاد برای استقرار

بسیاری از طرفداران بازی در پاسخ به این سوال که بین پلی استیشن یا ایکس باکس کدام را بخریم، حجیم بودن xbox را به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این کنسول مطرح می کنند. با خرید xbox قطعا باید فضای قابل‌توجهی از اتاق، میز کامپیوتر یا میز تلویزیون خود را به قرارگیری این دستگاه اختصاص دهید. در تعیین این فضا باید خطر افتادن کنسول و وجود گردش هوای کافی در اطراف آن را نیز در نظر داشته باشید.

از دیگر مشکلات ایکس باکس سری اس و ایکس باید به حمل دشوارتر آنها اشاره کرد. حجم و وزن این کنسول‌ها نسبت به کنسول‌های شرکت سونی، بیشتر است. این مشکل به‌خصوص برای گیمرهایی که به سفر علاقه دارند و نمی‌توانند این کنسول را به‌راحتی همراه خود داشته باشند، چالش بزرگتری است.

قیمت بیشتر ایکس باکس نسبت به پلی استیشن

از جمله اصلی‌ترین معایب ایکس باکس سری اس و ایکس در برابر پلی استیشن قیمت بالاتر آنهاست. این نکته، زمانی مهم‌تر می‌شود که مسلما این دستگاه پس از مدتی نمی‌تواند بازی‌های جدیدتر را اجرا کند. این واقعیت در مورد پلی استیشن نیز صادق است؛ اما هزینه‌ی پایین‌تر آن، این کنسول را برای گیمرها مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. پلی استیشن چهار و پنج هر دو با ویژگی‌های نسبتا مشابه و سرعت بالاتر از محصولات مایکروسافت ارزان‌تر هستند.

مشکلات حریم خصوصی ایکس باکس

به‌طورکلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها به‌عنوان کاربران دستگاه‌های دیجیتال، حریم خصوصی است. همه‌ی ما هر روز داده‌هایی را درباره‌ی خودمان در اختیار شرکت‌های سازنده‌ی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که از آنها استفاده می‌کنیم، قرار می‌دهیم؛ اما ثبت تشخیص چهره، ضربان قلب و داده‌های حسی دیگر در سرورهای مایکروسافت به اعتقاد بسیاری از کاربران، غیرضروری است. برخی از کارشناسان حوزه امنیت دیجیتال، نگران استفاده‌ی تجاری از داده‌های کاربران از سوی مایکروسافت یا حتی هک این داده‌ها هستند. شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت سنسور Kinect را تنها در سری ایکس باکس وان خود به کار برد و سپس آن را حذف کرد.

کاربری دشوار ایکس باکس

استدلال بعدی ما برای اینکه چرا ایکس باکس سری اس نخریم؟ کاربری دشوار این دستگاه است. راه‌اندازی این دستگاه، بسیار پیچیده است. همچنین تنظیمات AV آن هم نیز چندان ساده نیست و ممکن است به ساعت‌ها وقت نیاز داشته باشد.

از سوی دیگر، کنترلرهای ایکس باکس با باتری کار می‌کنند. ضعیف شدن باتری‌ها می‌تواند بر کیفیت بازی اثر بگذارد. این در حالی است که کنترلرهای پلی استیشن، قابل شارژ از طریق کابل هستند. بنابراین گیمر نیازی ندارد نگران اتمام شارژ آنها حین بازی باشد. از دیگر معایب ایکس باکس وان اس ، ویژگی‌های کمتر کنترل حرکتی داخلی کنترلرهای این دستگاه و عدم برخورداری آنها از تاچ پد داخلی است.

نکته‌ی مهم دیگر، سازگاری محدود ایکس باکس وان با بازی‌های قدیمی‌تر است. مشکلی که طرفداران برخی بازی‌های قدیمی را قطعا به سمت پلی استیشن سوق می‌دهد. تنها برخی بازی‌های Xbox 360 بر روی سری وان قابل‌پخش هستند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که رابط کاربری ایکس باکس، فقط برای بازی طراحی نشده و ویژگی‌هایی هم برای پخش مولتی‌مدیا و ادغام با تلویزیون هم دارد. این در حالی است که رابط کاربری پلی استیشن، مختص گیمرهاست و از این نظر، آنها را بیشتر راضی می‌کند.

محدودیت های اجرایی ایکس باکس

یکی از اصلی‌ترین معایب ایکس باکس وان اس ، عدم برخورداری از ویژگی پخش بازی با ویژگی 4K Native است. این کنسول، بازی‌های بومی خود را به تعداد بسیاری زیادی بازی FPS محدود کرده است که لزوما برای همه‌ی کاربران جذاب نیستند.

اگر از گیمرهای اهل بازی‌های با گرافیک بالا بپرسید که چرا ایکس باکس سری اس نخریم؟ یکی از استدلال‌های اولیه‌ی آنها عدم پشتیبانی بسیاری از این کنسول‌ها از بازی‌های با رزولوشن بالاتر از 1440P است. نقطه‌ضعفی که با توجه به قیمت این محصول، عجیب و غیرمنصفانه به‌نظر می‌رسد. البته ایکس باکس سری X در این زمینه، بهتر عمل کرده است.

از دیگر مشکلات ایکس باکس سری اس باید به بازی‌های انحصاری کمتر آن اشاره کرد. ویژگی‌ای که به‌خصوص آن را در جایگاه بازنده در مقابل پلی استیشن چهار قرار می‌دهد. این یک نقطه‌ضعف جدی برای گیمرهایی است که به دنبال تجربیات منحصربه‌فردتری هستند. مطابق نظر بسیاری از کاربران، کنسول‌های ایکس باکس، چندان برای بازی‌های متاورس و واقعیت مجازی (VA) و واقعیت افزوده (AR) قدرتمند نیستند. این در حالی است که بازی‌های Exclusive پلی استیشن با بازی‌هایی نظیر God of War، Horizon، The Last of us و Uncharted 4 بسیاری غنی هستند.

سخن آخر؛ درباره نقاط ضعف ایکس باکس

چرا ایکس باکس نخریم؟ این سوالی بود که در این مقاله تلاش کردیم به آن پاسخ دهیم. درحالی‌که می‌توان ویژگی‌های مثبت زیادی برای این کنسول ذکر کرد؛ اما معایب آن سبب شده‌اند که بسیاری از گیمرها پلی استیشن را ترجیح بدهند. از مهم‌ترین معایب ایکس باکس می‌توان به سرعت و قدرت پردازش پایین‌تر این محصول در عین قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد. نقطه‌ضعفی که عملکرد آن برای اجرای بازی‌های پویا و با رزولوشن بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.نآنه