پیش بینی بیماری بینابینی ریه در آرتریت روماتوئید


در یک مطالعه اخیر، منتشر شده در روماتولوژی بین المللیمحققان به دنبال تعیین متغیرهای پیش بینی کننده برای ایجاد بیماری بینابینی ریه (ILD) در بین بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA)، یک عارضه شایع مرتبط با افزایش عوارض و مرگ و میر بودند.

پس از تجزیه و تحلیل گذشته نگر، نویسنده اصلی این مطالعه، گوری مانی کدوری، و همکارانش یک مدل جدید طبقه بندی خطر برای ILD در بیماران مبتلا به RA بر اساس 4 متغیر بالینی ایجاد کردند: سن، سابقه مصرف سیگار، آنتی بادی های پپتید سیترولین دار ضد حلقوی و فاکتور روماتوئید.

محققان داده‌های 430 بیمار مبتلا به RA را که در 20 مرکز بین سال‌های 2010 تا 2020 جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

4 متغیر به طور موثر بیماری بینابینی ریه را پیش بینی می کنند

در تجزیه و تحلیل متغیرهای مستقل، محققان سیگار کشیدن گذشته یا فعلی، سن بالاتر، و فاکتور روماتوئید/پپتید سیترولین دار ضد حلقوی را به عنوان متغیرهای مهم کلیدی مرتبط با خطر ابتلا به ILD در بیماران مبتلا به RA شناسایی کردند.

با استفاده از مدل‌های رگرسیون لجستیک چند متغیره، نویسندگان این مطالعه یک سیستم امتیازدهی 0-9 با آستانه 5 امتیاز برای تمایز بیماران به عنوان پرخطر یا کم خطر ساختند. این گزارش خاطرنشان کرد که این مدل دارای مساحت زیر منحنی مشخصه عملکرد گیرنده 0.76 (95% CI، 0.71-0.82) و همچنین حساسیت و ویژگی به ترتیب 86% و 58% است.

به طور کلی، کدوری و همکارانش گزارش کردند که سیستم امتیازدهی پیش‌بینی‌کننده آنها به‌طور مؤثری وجود ILD را در بیماران مبتلا به RA شناسایی می‌کند و پیشنهاد می‌کنند که «بیماران پرخطر باید برای بررسی با HRCT در نظر گرفته شوند و از نزدیک تحت نظر قرار گیرند».

مربوط: درمان های ترکیبی خطر CV را در آرتریت روماتوئید بهبود می بخشد