با توجه به تغییرات اقلیمی جهانی و آسیب‌های بزرگ سلامت عمومی و پایداری که صنایع وارد می‌کنند، دیگر نمی‌توان کار برای یا با صنایع سوخت‌های فسیلی برای پیشرفت‌های جدید از نظر اخلاقی توجیه کرد.


ویراستار عزیز

بحران اقلیم وجودی نشان می دهد که پروژه های جدید سوخت فسیلی نمی توانند از نظر علمی یا اخلاقی توجیه شوند. بنابراین، متخصصان بسیار فراتر از حوزه سلامت، به اقدام نیاز دارند [1]. IPPC خواهان اقدامات اقلیمی «نزدیک‌مدت» فوری و تغییرات حاکمیتی و سیاستی است. محققان همچنین تاکید کرده‌اند که چگونه فقدان رهنمودهای اخلاقی و اخلاقی برای صنعت نفت به سیاست، حکمرانی و تعامل حرفه‌ای با رویکردهای پایدار برای بحران آب‌وهوایی آسیب وارد کرده است. [2,3].

موقعیت اخلاقی نیاز به توضیح یا توجیه کمی دارد. اثرات جهانی ادامه تولید کربن از نظر عوارض و مرگ و میر انسان آشکار است که متخصصان بهداشت به طور فزاینده ای به آن می پردازند. آسیب های زیست محیطی ناشی از آتش سوزی، سیل و خشکسالی به وضوح قابل مشاهده است. مقابله با تغییرات آب و هوا در بالادست با توقف پیشرفت‌های جدید صنعت سوخت‌های فسیلی اکنون برای سلامت عمومی حیاتی است.

اخیراً گروهی از وکلای عمدتاً انگلیسی متعهد شدند که برخلاف قوانین موجود در بدنه حرفه‌ای خود برای صنعت سوخت فسیلی اقدام نکنند. یک وکیل قانون را مشاهده کرد که “برای صنعت کار می کرد” اما آنها تعهد خود را بر اساس علم آب و هوا استوار کردند [4]. با این حال، متخصصان منفرد همچنان برای یا با صنایع سوخت فسیلی مانند ارزیابان اثرات زیست محیطی، مهندسان، شیمیدانان، زمین شناسان، برنامه ریزان، اقتصاددانان و بانکداران به دلایل مختلف به حمایت از پیشرفت های جدید نفت و گاز ادامه می دهند. کسانی هستند که در صورت امتناع از کار در پروژه های جدید یا توسعه یافته نفت و گاز موجود، از انتقام گیری می ترسند. برخی دیگر نشان می‌دهند که کار آنها مخرب‌ترین تحولات تأثیر آب و هوا را کاهش می‌دهد و توضیح نمی‌دهند که چگونه می‌توان به این امر در یک بحران جهانی فوری دست یافت. با این حال، برخی دیگر نشان می‌دهند که آنها به سادگی از دستورات اطاعت می‌کنند، می‌پذیرند که تحولات قانونی هستند و «جهل عمدی» از تأثیرات شناخته شده تغییر آب و هوا را نشان می‌دهند. واقعیت این است که هیچ تحول جدیدی بدون آنها اتفاق نمی افتد.

قوانین اخلاقی حرفه ای قوی می تواند بر این متخصصان تأثیر بگذارد، راهنمایی کند و احتمالاً از آنها محافظت کند، اگر آنها از کار روی پیشنهادهای جدید خودداری کنند: تصمیمی دشوار و چالش برانگیز برای گرفتن. چنین کدهایی می تواند توسط یک نهاد نظارتی مستقل نظارت شود. در حال حاضر، کدها به مسائل اخلاقی اشاره می کنند، اما ممکن است به ندرت به آب و هوا و بهداشت عمومی اشاره کنند. آنها معمولاً اقدامات اعضا را «پیشنهاد»، گاهی «توصیه» و گاهی «توصیه» می کنند. آنها به ندرت از اعضا می خواهند که “پایدار” عمل کنند و از مردم، محیط زیست و نسل های آینده محافظت کنند. کدهای مختلفی نیز برای هر حرفه وجود دارد، مانند آکادمی سلطنتی مهندسی، انجمن محیط زیست بریتانیا، و موسسه برنامه ریزی شهری سلطنتی. [5,6,7]. به نظر می رسد که هیچ کدام به طور فعال و کامل بر پایداری و رفتارهای محیطی غیراخلاقی نظارت و تنظیم نمی کنند.

مؤثرترین کدهای اخلاق حرفه‌ای مجموعه‌ای از استانداردها را ارائه می‌کنند و بهترین عملکرد را راهنمایی می‌کنند که از فرد حرفه‌ای، کارفرما و مشتریان یا بیماران محافظت می‌کند. اصول “عدم ضرر” و حمایت از “عدالت” ایجاد شده است. کدهای اخلاق پزشکی و نهادهای نظارتی مرتبط، اگرچه کامل نیستند، اما می‌توانند الگو و اصول مفیدی را برای نهادهای حرفه‌ای صنعت سوخت‌های فسیلی فراهم کنند، زیرا بر اساس تعهدات مبنی بر عدم آسیب‌رسانی هستند. حفاظت از آب و هوای جهانی از طریق اقدامات پایدار باید به طور خودکار در کدها گنجانده شود.

انجمن بین المللی کد ارزیابی تأثیر به «دنیای عادلانه و پایدار برای مردم و محیط زیست» و حقوق و منافع آینده اشاره می کند. [8]. این چشم‌انداز باید در کدها و راهنمایی‌های بازنگری‌شده برای حمایت بهتر از همه گروه‌های حرفه‌ای که از کار بر روی پروژه‌های جدید سوخت‌های فسیلی آسیب‌رسان به اقلیم خودداری می‌کنند یا پروژه‌های موجود را گسترش می‌دهند، گنجانده شود. بنابراین، کدهای جدید یا بهبودیافته، درجات بیشتری از حفاظت را برای متخصصان شاغل در صنعت ارائه می‌کند، رویکردی بالادستی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر سلامت عمومی ناشی از سوخت‌های فسیلی ارائه می‌کند و در عین حال، پیامی قدرتمند به سیاستمداران، صنعت و مردم می‌فرستد. در مورد مقابله با تهدیدات تغییرات آب و هوایی

(1) اندام M. تغییر آب و هوا: دانشمندان هشدار دادند BMJ 2023 پنجره عمل به سرعت در حال بسته شدن است. 380 :p674. doi:10.1136/bmj.p674https://www.bmj.com/content/381/bmj.p851?utm_source=etoc&utm_medium=emai…
(2) Grasso M (2020) به سوی یک اخلاق آب و هوایی گسترده تر: مواجهه صنعت نفت با حقایق اخلاقی مرتبط. تحقیقات انرژی و علوم اجتماعی. جلد 62، 101383، ISSN 2214-6296 https://doi.org/10.1016/j.erss.2019.101383.
(3) Watterson A, Dinan W. Lagging and Flagging: آلودگی هوا، اکتشاف گاز شیل و تعامل سیاست، علم، اخلاق و عدالت محیطی در انگلستان. بهداشت عمومی Int J Environ Res. 2020 ژوئن 17; 17 (12): 4320. doi: 10.3390/ijerph17124320.
(4) https://www.theguardian.com/us-news/2021/jun/30/exxonmobil-lobbyists-oil…
(5) https://www.engc.org.uk/standards-guidance/guidance/statement-of-ethical…
(6) https://socenv.org.uk/page/CodeofConduct
(7) https://www.rtpi.org.uk/media/1966/ethics-update-2017.pdf
(8) https://www.iaia.org/pdf/Code-of-Ethics.pdf