استفاده از سونوگرافی روده از طریق شکم در ارزیابی بیماری های التهابی روده

در زیر خلاصه ای از “رضایت بیمار و مراقب کودک با استفاده از سونوگرافی روده ترانس شکمی در ارزیابی بیماری های التهابی روده” است که در شماره ژانویه 2023 منتشر شده است. گوارش و تغذیه توسط هادسون و همکاران

در درمان بیماری التهابی روده (IBD)، سونوگرافی روده ترانس شکمی (TABUS) در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب و غیر تهاجمی بود. استفاده از TABUS توسط بیماران و مراقبان باید به وضوح مشخص شود. برای یک مطالعه، محققان به دنبال این بودند که بدانند بیماران و مراقبان کودکان تا چه حد از TABUS راضی هستند و جنسیت، سن، گروه سنی و سابقه اضطراب چه تأثیری بر رضایت دارند.

انتروگرافی تشدید مغناطیسی (MRE)، TABUS پایه، آزمایش خون، آنالیز مدفوع، و آندوسکوپی به صورت آینده نگر بر روی بیماران کودکان (0-18 ساله) با احتمال IBD انجام شد. پس از اولین بررسی‌ها، بیماران و مراقبان آنها هر کدام یک نظرسنجی رضایت‌بخشی (مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت) را پر کردند.

در مجموع 54 بیمار (67 درصد مرد) بودند. صرف نظر از شدت شرایط، اکثریت رضایت کامل و توافق قوی را ابراز کردند که TABUS نسبت به مطالعات قبلی بهتر تحمل می‌شود.پ > 0.05). بیمارانی که امتیاز بهتری در امتیاز آندوسکوپی ساده برای بیماری کرون (SES-CD) کسب کردند، معتقد بودند که TABUS دانش آنها را در مورد IBD و محل بیماری بهبود می بخشد.پ <0.05). اگرچه آنها نظرات مشابهی با افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو بیان کردند، بیماران مبتلا به بیماری کرون مطمئن‌تر بودند که TABUS نسبت به MRE و آندوسکوپی برتری دارد.پ< 0.05). افرادی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کردند بیشتر از آنهایی که نداشتند نگران نبودند (پ > 0.05).

TABUS توسط کودکان اطفال و مراقبان آنها که آن را به گزینه های درمانی جایگزین ترجیح می دادند، به خوبی مورد استقبال قرار گرفت. برای افراد مبتلا به IBD شدید بسیار مهم بود که باعث افزایش اضطراب نشوند. نتایج استفاده گسترده از تکنیک نظارتی مورد علاقه و پسندیده در اطفال را تشویق کرد.

ارجاع: journals.lww.com/jpgn/Abstract/2023/01000/Pediatric_Patient_and_Caregiver_Satisfaction_With.7.aspx