پیچ و خم گنبدهای تاریخی اصفهان/ این بار بدون برنامه ریزی به مسجد امام رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: میراث فرهنگی و آثار تاریخی سال هاست که مظلوم واقع شده و روز به روز وضعیت حفظ و حراست از ثروت تاریخ ایران اسلامی بدتر می شود. این شرایط وحشتناک سال هاست که در اصفهان حاکم است و هر روز یکی از بناهای تاریخی نیمی از جهان یعنی شهر میراث هنری اسلامی درگیر چالش های مدیریت و نگهداری می شود.

گنبدهای تاریخی شهر اصفهان از جمله گنبدهای برخی امامزادگان مانند امامزاده درب امام و برخی بناهای سلجوقی در آستانه تخریب است و اراده ای برای مرمت و حفاظت از این آثار در شهر وجود ندارد. اما چند سالی است که وسعت این شرایط به آثار و گنبدهای جهانی اصفهان رسیده است.

چند سال پیش اولین شکاف گنبد مسجد شیخ لطف الله تعمیر شد که دو رنگ آن نیز با هم مطابقت نداشت. بسیاری از کارشناسان و مرمتگران پیشکسوت به این مرمت واکنش نشان دادند و قدرت و منطق نقد منفی، توجیهات مسئولان ذی صلاح برای پیچیده شدن شرایط گنبد مسجد شیخ لطف الله را تحت الشعاع قرار داد.

در حالی که مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در رسانه ها و بین مخاطبان متخصص داغ شده است، زیر سایه آن گنبد مسجد امام (ره) یا مسجد جامع عباسی در میدان نقش جهان در حال مرمت و بازسازی است. که حدود ۱۱ سال به طول انجامید مرمتگران بسیاری، گنبدی غول پیکر با شرایط خاص که مرمت آن کاری پیچیده و دشوار بود.

ابتدای خردادماه امسال نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد مسجد امام (ره) و بازگشایی داربست آن خبر دادند. مژده ای برای میراث فرهنگی اصفهان که دو نسلی که این گنبد را بدون داربست ندیده اند، شانس دیدن جلوه واقعی گنبد صفوی را دارند.

اما طولی نکشید که این مژده بار دیگر به عزاداری برای میراث فرهنگی اصفهان تبدیل شد. با باز شدن داربست، تصاویر آن کم کم منتشر شد. عکس هایی که در روزهای گذشته سر و صدای زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد، در این عکس ها که مقایسه ای از وضعیت قبل و بعد از ترمیم است. لاک این را می توان در بخشی از گنبد مشاهده کرد که برخی از گل ها و قالب هایی را نشان می دهد که در حین مرمت جایگزین شده اند.

این عکس ها خیلی سریع در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های مختلفی را به دنبال داشت تا این بار گنبد مسجد امام (ره) به حلقه متخصصان و دلواپسان میراث فرهنگی اصفهان و ایران منتقل شود.

پیچ و خم گنبدهای تاریخی اصفهان/ این بار نوبت به مسجد امام رسید

ما از نظر همه کارشناسان استفاده می کنیم

این اتفاقات با واکنش علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان مواجه شد. گفت: همه عاشقان وارثان میراث ارزشمند فرهنگی این ملت بزرگ می داند که ما تمام تلاش خود را برای حفاظت از میراث ارزشمند ایرانیان به کار می گیریم. کمی ما از این هدف بزرگ کوتاه نخواهیم آمد. با توجه به ادامه عملیات مرمت بناهای تاریخی و گذشت بیش از ۱۱ سال از عملیات مرمت گنبد بزرگ مسجد امام، به تدریج کار افتتاح داربست در حال انجام است و با توجه به طولانی شدن کار این عملیات همزمان با باز شدن داربست، مرمتگرها به صورت موضعی و تکمیلی می باشند.

او گفت: من معتقدم وارثان میراث فرهنگی ارزشمند این ملت بزرگ متعلق به همه است. ما از نظرات ارزشمند پیشکسوتان و کارشناسان در خصوص روند مرمت بناها در گذشته و چگونگی احیای این میراث ارزشمند نیاکانمان در آینده استقبال می کنیم. مرمتگران پیشکسوت و بومی اصفهان نه تنها در این مدت طولانی، بلکه اکنون نیز در حال انجام مرمت های نهایی گنبد هستند و تیمی از کارشناسان ارشد مرمت و تزئینات مرتبط با آن نیز در حال بررسی پایان کار و آنچه در گذشته بوده است. ۱۱ سال.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان همچنین از پیگیری مجدانه در خصوص بررسی نسبی در خصوص مرمت قسمت های مختلف گنبد عظیم مسجد امام (ره) اصفهان همزمان با بازگشایی تدریجی داربست های اطراف آن خبر داد. . .

پیچ و خم گنبدهای تاریخی اصفهان/ این بار نوبت به مسجد امام رسید

مرمت کننده عیوب و اشتباهات را پذیرفت

یزدی تاکید کرد: ناظران پروژه و مرمتگران با باز شدن داربست ضلع شمالی گنبد نیز متوجه شدند که در انتهای ترک های پانزدهم و شانزدهم به ویژه در بالای گنبد اعوجاج (ناهمواری) وجود دارد. وی با پذیرش مسئولین و پذیرش این موضوع که این قسمت از گنبد نیاز به بازنگری دارد، آمادگی خود را جهت انجام اقدامات لازم در اسرع وقت جهت رفع نواقص و نواقص این قسمت اعلام کرد.

وی افزود: عمر مفید کاشی به ویژه در فضای باز و با توجه به تغییرات اقلیمی در اصفهان بسیار محدود و بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، بنابراین با توجه به بازسازی های اساسی متعدد گنبد در ۴۰۰ سال گذشته، وجود دارد. هیچ کاشی اصیل صفوی بر روی این گنبد نیست، چیزی باقی نمانده است، اما در این مدت ۱۱ ساله مرمتگران تمام تلاش خود را برای حفظ کاشی‌های سالم متعلق به مرمت‌های دهه‌های گذشته به کار گرفته‌اند و این در حالی است که حداقل در طول این مدت در ۱۰۰ سال گذشته شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گنبد در سال های ۱۳۱۶، ۱۳۲۸ و به ویژه در دهه ۱۹۸۰ به طور کامل مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: در این مدت مرمتگران به ویژه در مرمت طرح های لاله عباسی در گنبد متوجه شدند که در رنگ آمیزی برخی از این گل ها در مرمت های دهه های گذشته ایراداتی وجود دارد. بنابراین در مرمت های اخیر طبق نظر کارشناسان رنگ آمیزی این گل ها بر اساس رنگ گل ها صورت گرفت که بقایای ترمیم های قبلی به گل های اولیه بازگردانده شد.

نیاز به ایجاد مکان هایی برای بررسی مرمت

با همه این تفاسیر تاریخ نشان داده اشتباهات در مرمت بارها تکرار می شود و این اشتباهات دست بر گلوی میراث فرهنگی می گذارد و آثار تاریخی را بر لبه تیغ می نشاند. به همین دلیل ضروری است که کارگروه های تخصصی و گانکریس قبل، حین و بعد از اجرای پروژه های مهم مرمتی بازرسی کنند.

در صورت ایجاد چنین فضاهایی برای مشاوره و اشتراک گذاری می توان با بررسی طرح های مرمتی و تجربه گردشگری از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است خبرنگار مهر بارها تلاش کرد تا در مورد مرمت گنبد مسجد امام (ره) با کارشناسان گفت و گو کند اما اکثر اساتید و کارشناسان سکوت را ترجیح دادند و با ما مصاحبه نکردند.