رحیم پور ازغدی: مکتب شیعه باید به سمت عینیت بخشیدن به معارف در جامعه حرکت کند.


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از آستان نیوز، حسن رحیم پورزگدی در ادامه سلسله نشست های با محوریت جامعه پذیری که به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و به میزبانی مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: این نشست ها با هدف اجتماعی شدن و ارتقای سطح کیفی افراد جامعه و جامعه پذیرفته می شود. گفت: بررسی اجمالی اندیشه اسلامی بر اساس قرآن کریم و رابطه دین و جامعه پذیری از موضوعاتی است که درک ناقص آن در طول تاریخ و به ویژه در تاریخ انقلاب اسلامی آحاد ملت های مسلمان را به ستوه آورده است. و مخصوصاً شیعه چون در دنیا همیشه تعداد مخالفان صریح دین کم بوده و عمدتاً جبهه مخالف پیامبران هستند، در شعار خود مدعی هستند که با خدا و اخلاق و دین منافات ندارد. وقتی خدا تصمیم می گیرد وارد سبک زندگی انسانی شود و بر خانواده و زندگی و اخلاق و بازار مسلط شود، آرام آرام برای مستکبران غیر قابل تحمل می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر نماز و روزه به صورت انحصاری خطاب به مردم باشد و شامل صاحبان مناصب اجتماعی و سرمایه داران نشود، برای ملحدان کاملاً مساعد است زیرا آن افراد شرع را چنین می دانند. دستورات مذهبی شخصی که باید از سیاست جدا شود و اقتصاد خیلی فاصله دارد.

لیبرال ها دین را به عنوان دکور صحنه می بینند

این استاد دانشکده و دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی که کاروان اسرا از کربلا وارد سوریه شدند، ابتدا اهل بیت و اهل بیت پیامبر (ص) را تحقیر کردند، اما پس از اعلام زینب کبری سلام الله علیها. و حضرت سجاد ع. خود بنی امیه رسوا شدند، یزید اولین نوحه را برای سیدالشهد علیه السلام برپا کرد و گروهی را فرستاد تا مردم را به تلاوت قرآن در مسجد دعوت کنند و ثواب ختم قرآن را بر روح حسین تقدیم کنند. ابن علی (ع) در حالی که هیچ کس حق نداشت از حقیقت کربلا تحقیق کند. امروز نیز وضعیت به همین منوال است و با زیارت شاه ایران و صدام به مشهد و کربلا، بزرگترین جنایتکاران جهان که سران کشورهای غربی هستند به کلیسا می روند و حتی حکام سعودی را متولیان مسجد الحرام می نامند. .

وی ادامه داد: خدای محبوب این مردم خدایی است که به ما امر می کند و خدایی که می بیند و دیده می شود که تصمیم می گیرد، مبدا و مقصد دخل و خرج مردم را دنبال می کند، پیامبری برای برپایی حکومت دینی می فرستد و در روابط زن و مرد، والدین و فرزندان و روابط کارگر با کارفرما و حتی حاکم با مردم تکلیف را تعیین می کند، آن خشم مستکبران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماجرای توزیع رایگان قمه در بین عزاداران مشهد توسط سفارتخانه های آمریکا و انگلیس، گفت: مارکسیست هایی که دین را افیون توده ها می دانستند به کلی سرنگون شدند. انقلاب اسلامی و این نظام نشان داده است که دین حزبی نیست که توده ها را بخواباند، برنامه زندگی همه جانبه است. اما لیبرال های غربی پس از سقوط مارکسیسم به هژمونی امپریالیستی خود، چه در کشورهای خود و چه در کشورهای دست، تنها از آزادی سیاسی هراس دارند و آزادی را تنها در آزادی های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی محدود می دانند، به طوری که به موازات آن. مراکز فساد و فحشا با مسجد و هر که می خواهد به مسجد برود و هر که می خواهد فسق کند ایجاد شود.

وی تاکید کرد: لیبرال ها دین را دکور صحنه می دانند. یعنی اثری از استکبار و جهاد با کافران در آن نیست و اگر مردم بخواهند نماز جعفر طیار بخوانند هر سال روزه بگیرند و شبانه روز در عزای اهل بیت(ع) عزاداری کنند. از نظر دولت های لیبرال مشکلی وجود ندارد. این موضوع قبل از انقلاب اسلامی و سفارت های آمریکا و انگلیس در ایام سوگواری حسینی رایج بود، همانطور که در مشهد به عزاداران قند و چای می دادند، قمه های مجانی هم می دادند، بنابراین به جای نشان دادن جهاد، دین و مذهب. منحصراً بر مظاهر فردی آن و اتلاف وقت و انرژی افراد جامعه اسلامی متمرکز است.

دینداری بدون تعهدات اجتماعی و سیاسی

حسن رحیم پور ازغدی بابیان اینکه در مواجهه با امپریالیسم جهانی، خیل عظیمی از متدینین جامعه اسلامی درگیر انحراف و افراط گرایی هستند، گفت: در حال حاضر در جامعه اسلامی به دلیل عدم موفقیت در عرصه های مختلف از جمله مسائلی است که در جامعه اسلامی وجود دارد. عده ای هستند که برای نماز و روزه و عزاداری فقط به دنبال دین آسان هستند، آنها حق هستند، دین را می شناسند و امید به شفاعت اهل بیت علیهم السلام دارند. در آخرت که از مصادیق دینی است که از مسئولیت اجتماعی و سیاسی و اخلاقی سخنی به میان نمی آید.

وی ابراز کرد: این افراد اساساً تعهدی به اندیشه اسلامی ندارند و نمی دانند که دین خدا برنامه ای منسجم و مصلحت اندیش است و انبیا و اولیای خدا تبیین کننده راه هستند، اما با پیمودن این راه متعهد می شوند. خود را به احکام اخلاقی، اجتماعی و سیاسی خداوند بر عهده دارند، دنیا به عهده انسان است و اختیار برای کسانی است که راه را طی می کنند و چندین بار در مسیر سقوط می کنند، نه برای افرادی که عزم دینداری واقعی را نداشته اند و خود را صیقل نداده اند. اراده در راه استواری بر پایه های دین.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) گفت: امام صادق (ع) می فرمایند خداوند بر اهل بیت نماز و زکات و روزه و حج را واجب کرده است. بیت (علیه السّلام) که مردم در موارد خاصی از نِم، مجاز به ترک چهار اصل اول هستند، اما هرگز اجازه ترک مسئولیت خود در قبال ولایت داده نشده است. البته باید توجه داشت که منظور از ولایت محبت به اهل بیت (ع) نیست که شیعه فقط برای زیارت اهل بیت (ع) می رود و آنها را دوست دارد، بلکه معنای واقعی ولایت است. رهبری اهل بیت (ع) است که حامی حاکمیت و عدالت آنان است. جامعه مسلط است و اینجاست که تشیع برای حکومت های ظالم خطرناک می شود.

وی افزود: امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند اگر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو ابزار اساسی جامعه پذیری از صحنه زندگی انسان حذف شود، بدیهی است که حکومت ولایت علوی توسط معاویه و ولایت حسینی توسط یزید منتفی نخواهد بود. شیعیان دیگر نگران باشند، ممکن است به جایی برسند که فرزندان خود را به نام اهل بیت (علیهم السلام) نامگذاری کنند و در غم و اندوهشان عزاداری کنند و از خوشحالی آنها شادی کنند، اما در مرحله اثبات حق باقی بمانند و هیچ اثری از آن وجود نداشته باشد. آموزه های اخلاقی مکتب اهل بیت علیهم السلام در زندگی آنان دیده می شود.

بزرگان در علم و عدل، دو شرط ولایت

این استاد حوزه و دانشگاه، شرافت در علم و انصاف در عمل را دو شرط ولایت واقعی دانست و تصریح کرد: یک شیعه برای ولایت واقعی ابتدا باید اعتقاد خود را به مبانی مکتب اهل بیت(ع) تعمیق بخشد. (علیه السلام) و پاکیزه شدن از حقیقت ائمه (ع) تا آگاه باشد و ثانیاً در رفتار و کردار خود عادلانه عمل کند. به گونه ای که جامعه اسلامی همواره آن را با جوامع دیگر مقایسه می کند و اگر در جامعه اسلامی نقصی وجود داشته باشد، آزادانه آن را اعلام و اصلاح می کند.

وی با تاکید بر اینکه اثبات و نفی لازم است اما کافی نیست، تاکید کرد: متأسفانه تشیع در شرایط کنونی به مبارزه ایدئولوژیک برای اثبات حقانیت علی بن ابیطالب(ع) و ولایت اهل بیت(ع) محدود شده است. در حالی که نباید برای اثبات حقانیت علی بن ابیطالب(ع) تلاش کنیم، باید دین خود و انحراف دیگران را اثبات کنیم، بلکه باید از بحث فراتر رفته، سطح مفاهیم ذهنی را رها کنیم و به سمت شیء شدن شیعه برویم. آموزه های اخلاقی در جامعه، به طوری که بازار در حکومت علوی همان است که مکتب اهل بیت(ع) به ما گفته اند.

حسن رحیم پور ازغدی گفت: اسلام منحصر به ملت‌های مسلمان نیست و تشیع مختص شیعیان نیست، بلکه باید با اندیشه روشن، بیان منسجم و رفتار پرهیزگارانه به گونه‌ای عمل کرد که از بوداییان شرق گرفته تا ملحدان. از غرب، روح پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت(ع) قابل درک باشد و بتوان همگان را مخاطب قرآن قرار داد. همین طور پروردگار عالم آیات نورانی خود را «هدی للناس» در قرآن کریم دانسته است.

انتهای پیام/۷۰۰۴۲




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید