رئیس مرکز پژوهش های مجلس: تعدد لایه های حاکمیتی موجب هدر رفت منابع شده است.


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، بابک نیگاداری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی در نشست کارشناسان دستگاه های اجرایی در خصوص طرح ها و پیش نویس قوانین گفت: تحقق وحدت امری ضروری است. گفتمان و رویکرد بهبود وضعیت حکمرانی در کشور.

وی با اشاره به اینکه این گونه جلسات و گردهمایی ها می تواند به تحقق چنین وحدتی کمک کند، ادامه داد: در غیر این صورت مسائل رهبری ما نه تنها حل نمی شود، بلکه هر روز بحرانی و پیچیده تر می شود و در واقع با انباشتی از مسائل حل نشده مواجه خواهیم شد.

وی با تشریح آثار زیانبار درهم تنیدگی بحران ها و مسائل حاکمیتی گفت: هر چه نظام حکمرانی ما به سمت بن بست پیش می رود، با از دست دادن سرمایه اجتماعی مواجه خواهیم شد. زمانی که نظام حکمرانی فاقد سرمایه اجتماعی باشد، شکست آن سیاست ها و سیاست ها دور از انتظار نخواهد بود. همچنین حسن نیت مردم و شفافیت حکمرانی در سطح جامعه از بین خواهد رفت.

وی پیش بینی آینده و ترسیم چشم انداز مشترک را یکی از عرصه هایی می داند که باید برای آن وحدت گفتمان و رویکرد ایجاد کرد و افزود: در نهایت اگر بخواهیم به چشم اندازی برسیم، وحدت گفتمان و رویکرد حول آن در جامعه و در بین افراد جامعه است. باید ایجاد کرد، وگرنه ما عادی می شویم. در حال حاضر باید برنامه هفتم توسعه را چشم انداز کشور دانست.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، ارتباط بین اختیارات دولت مرکزی و مدیریت محلی را یکی از چالش های شورای اسلامی ارزیابی کرد و طی توضیحاتی اظهار داشت: نظام اداری و سیاسی ما ساده، متمرکز است. . و ۶ لایه مدیریت در ایالت وجود دارد. این در حالی است که در اکثر کشورها تنها ۳ لایه حکومتی وجود دارد. تعدد لایه های حاکمیتی باعث هدر رفتن منابع و ناکارآمدی بوروکراسی کشور شده است.

نگاراری تصریح کرد: موضوع دیگری که باید در نظام حاکمیتی کشور مورد توجه قرار گیرد، نقش مردم است. یکی از رویکردهایی که منجر به تحول و بهبود حکمرانی می شود، نقش آفرینی مردم در حکمرانی است. بالاخره ما باید نقش طیف های مختلف جامعه را در حوزه حکومت داری دولتی مشخص کنیم. همچنین تعامل قوای سه گانه از دیگر نکات قابل تامل برای بهبود نظام حکمرانی در کشور است. ما در این زمینه مشکلاتی از جمله اختلاط وظایف داریم.

وی افزود: طراحی سامانه ارزیابی عملکرد دستگاه های مختلف نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی تجربه دهه های گذشته نشان می دهد که در این زمینه شکست خورده ایم.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، مشکل آفرینی مناسب مسائل کشور را از دیگر نکات ضروری دانست و با تاکید بر اینکه در برخی مقاطع مشکل سازی، تدوین و اولویت بندی درستی نداریم، گفت. : «بعضی وقت‌ها از شناخت مشکلات کشور کوتاهی می‌کنیم.» اشتباه می‌کنیم. یعنی رسانه های متخاصم برای ما مشکل ایجاد می کنند و اولویت را به ما می دهند. رسانه های خارجی در نظام حکومتی ما نقش دارند. در برخورد با مسائل باید از رویکردهای منفعلانه پرهیز کنیم و از روش های نوین مدیریتی استفاده کنیم.

وی افزود: نکته بعدی مدیریت صحیح بحران است. در مسائل مختلف با عدم مدیریت صحیح مواجه هستیم. در مجموع حل برخی از این مشکلات در گرو تقویت جبهه رسانه ای انقلاب است. اگر نتوانیم روایت درست را به جامعه ارائه کنیم، بازنده خواهیم بود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، دستیابی به ابزارهای مدیریتی بومی نظام جمهوری اسلامی را ضروری دانست و گفت: مدیریت وارداتی و تقلیدی نمی تواند مشکلات ما را حل کند. علاوه بر این، نخبگان باید در نظام حفظ شوند و چرخش نخبگان در نظام دچار رکود نشود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی سپس به نقش نمایندگان مجلس نهادها اشاره کرد و تصریح کرد: مجلس نماد مردم سالاری دینی و قوه مجریه نماد کارآمدی و کار اجرایی و نمایندگان مجلس هستند. لولا. بین مجلس و دولت یعنی رابط دموکراسی و کارآمدی هستند و این نقش کم نیست. نقش نمایندگان مجلس در حدی است که بتوانند به تحقق حاکمیت مردم کمک کنند.

نگاری سپس با تاکید بر اینکه نظارت مجلس بر دولت باید قبلی و نرم باشد و نظارت گذشته نگر چندان موثر نیست، افزود: در این زمینه نمایندگان دستگاه ها با گسترش ارتباط با مرکز پژوهش ها نقش موثری دارند. ، دیوان محاسبات و معاونت نظارت و قوانین مجلس می توانند انجام دهند

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های شورای اسلامی در حال ایجاد اتاق فکر حکمرانی در استان ها برای بهره برداری از ظرفیت های نخبگان بومی است، تصریح کرد: برای تقویت نظام قانون گذاری کشور بسیج خواهیم شد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید