دیابت نوع ۲ – سندرم متابولیک و بیماری التهابی روده

سندرم متابولیک شامل قند خون بالا، کلسترول بالا، سطح چربی خون بالا، چاقی و فشار خون بالا است. بیماری التهابی روده شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو بیماری است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان بخش گوارش در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی Goztepe در استانبول، ترکیه، تصمیم گرفتند تا دریابند که آیا این دو بیماری می توانند به هم مرتبط باشند یا خیر. نتایج کار آنها در مجله گوارش عربستان سعودی در ماه نوامبر ۲۰۱۱

۶۲ شرکت کننده مبتلا به بیماری کرون و ۱۱۵ داوطلب مبتلا به کولیت اولسراتیو در این مطالعه وارد شدند.

• ۳۴ شرکت کننده مبتلا به کولیت اولسراتیو و
  • ۱۱ مبتلا به بیماری کرون

مشخص شد که آنها سندرم متابولیک دارند. سندرم متابولیک در ۱۰.۳ درصد از شرکت کنندگان زیر ۴۵ سال و ۵۵ درصد از افراد بالای ۴۵ سال مشاهده شد.

از آنجایی که هر دو سندرم متابولیک و بیماری التهابی به طور همزمان مورد مطالعه قرار گرفتند، نتایج یک ارتباط را نشان می دهد، اما مشخص نیست که کدام شرایط ممکن است یک عامل خطر برای دیگری باشد. هر کسی که هر یک از این دو تشخیص را دارد باید از علائم و نشانه های دیگری آگاه باشد.

علائم و نشانه های دیابت عبارتند از:

• گرسنگی یا تشنگی غیر معمول،
  • کاهش وزن ناخواسته،
  • سردرد غیر معمول،
  • ضعف،
  • خستگی غیر معمول،
  • تاری دید،
  • پوست تیره (مخصوصا زیر بازوها)
  • تکرر ادرار و
  • زخم ها یا عفونت هایی که دیر التیام می یابند.

هرکسی که علائم یا علائمی را ایجاد می کند باید توسط پزشک خانواده یا متخصص غدد، پزشکی که در اختلالات غدد تخصص دارد، معاینه شود.

افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو می توانند آن را تجربه کنند:

• خونریزی از رکتوم،
  • مخاط رکتوم،
  • احساس فوریت،
  • اسهال،
  • خستگی،
  • گاز،
  • درد سمت چپ،
  • گرفتگی معده،
  • کاهش وزن ناخواسته و

بیماری کرون می تواند باعث شود:

• اسهال،
  • گرفتگی معده،
  • کاهش اشتها،
  • کاهش وزن،
  • حالت تهوع و استفراغ و
  • خونریزی گاه به گاه

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که این دو وضعیت صرفاً بازنمایی کمی متفاوت از یک بیماری هستند. پزشک خانواده یا متخصص گوارش، که در بیماری های دستگاه گوارش تخصص دارد، می تواند بیماری التهابی روده را تشخیص دهد.

دیابت نوع ۲ به طور سنتی با استفاده از سطح گلوکز خون ناشتا تشخیص داده می شود. سطح گلوکز خون هموگلوبین می تواند جایگزین سطح گلوکز خون ناشتا به عنوان آزمایش تشخیصی انتخابی شود.

بیماری های التهابی روده با کولونوسکوپی تشخیص داده می شوند که در آن لوله ای به نام کولونوسکوپ وارد راست روده می شود و طول کولون بررسی می شود.

هر دو بیماری را می توان با رژیم غذایی و دارو درمان کرد:

• رژیم گیاهخواری بهترین نوع رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شناخته شده است و همچنین می تواند برای بیماری التهابی روده موثر باشد، اگرچه یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند آزاردهنده باشد.
  • ورزش تأثیر مثبت مستقیمی بر کاهش سطح قند خون در دیابت نوع ۲ دارد و در حال حاضر برای بیماری التهابی روده در حال بررسی است. از آنجایی که بیماری التهابی روده حداقل تا حدی با استرس مرتبط است، ورزش می تواند حداقل به طور غیرمستقیم مفید باشد.