خوش اخلاقی و زبان نرم برای گسترش اسلام لازم است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز


خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه – روش زینب حسینی: امروز ۱۲ ربیع است اولین و از این رو روایات اهل سنت در سالروز میلاد پیامبرپ) E. اکثر سیره نویسان بر این امر اتفاق نظر دارند که ولادت پیامبر(ص)پ) در سال الفایل یعنی سال ۵۷۰ میلادی بود. اما برای میلاد پیامبر (ص)پ) بین علمای شیعه و سنی اختلاف است. دوازدهم ربیع اولین این نظریه در میان اهل سنت مشهور است و قدیمی ترین متن آن مربوط به پسر اسحاق است که در بسیاری از اخبار آرای او شناخته شده است. بر اساس سنت علمای شیعه، روز میلاد پیامبر (ص) در هفدهم ربیع است. اولین فروش عمومی الفایل E. حضرت محمد بن عبدالله (ص) آخرین پیامبر خدا و از پیامبران اولوالعزم است. او حضرت در جزیره در جزیره العرب به دنیا آمد و در چهل سالگی به نبوت برگزیده شد. حضرت محمد (ص) ۱۳ سال در مکه مردم را به اسلام دعوت کرد و سپس به مدینه هجرت کرد و این هجرت سرآغاز تاریخ اسلام شد. به همت پیامبر(ص) تقریباً تمام شبه جزیره عربستان در زمان حیات ایشان اسلام آوردند. در این مجال سعی می کنیم روش های پیامبر (ص) را در دعوت به اسلام بررسی کنیم.

می توان گفت که الدعوه یک اصطلاح اسلامی است که بین معنای لغوی آن و کاربرد آن به عنوان یک اصطلاح کاملاً اسلامی رابطه تنگاتنگی دارد. ندا در قرآن معانی مختلفی دارد و همه به یک اصل و مفهوم یعنی درخواست برمی گردند. بر این اساس دعوت به اسلام را می توان چنین تعریف کرد: درخواست از مردم برای عبادت خدا و اطاعت از رسول خدا.پ) و التزام به شریعت الهی، به عبارت دیگر، ورود به دین مبین اسلام و عمل به تعالیم آن، دینی است که خداوند برای مردم برگزیده است.

دعوت به اسلام از آنجایی که دعوت به سوی خداست، دارای قداست است و این پیوند و قداست، اطمینان و آرامش را در دل منادی می آورد. همچنین دعوت به اسلام مخصوص گروه و نژاد خاصی نیست و همه جهانیان را در بر می گیرد، چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ ما أَنْنا. آرسنیک بجز رحمت برای جهان“. از آنجایی که دعوت امری واقعی است و دعوت به اسلام در همه زمان ها به همه جهانیان می رسد، دعوت کننده به اسلام یعنی. پیامبر(ص) باید شرایط اجتماعی، فرهنگی، مشکلات و دغدغه های مخاطبان را در نظر بگیرد. در آغاز این سفر پر فراز و نشیب. و در تعامل خود با مردم واقع بین باشید.

خوش اخلاقی و زبان نرم برای تبلیغ اسلام ضروری است

به مناسبت آغاز هفته وحدت و آشنایی بیشتر با راه های دعوت پیامبر اکرم (ص) زهرا روح اللهی امیری عضو هیئت علمی دانشگاه باقر علوم (آ) گفتگویی داشتیم که نتیجه آن را در ادامه می خوانید.

زهرا روح اللهی امیری در ابتدا با بیان اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم.پ) آنان دعوت به اسلام را دعوتی عام به دنیا دانستند، تصریح کرد: این مطلب در آیات قرآن نیز آمده است که دین مبین اسلام مختص کشوری است مانند. جزیره این جزیره عربی نیست و مخاطب عام دارد و برای همه مردم جهان است. اما به هر حال وقتی قرار است این دعوت آغاز شود و دین مبین اسلام آرام آرام وارد صحنه جامعه شود، باید از یک نقطه جغرافیایی و سرزمینی آغاز شود، به همین دلیل، جزیره عربی به عنوان مهد اسلام و نقطه شروع. پیامبر (ص)پ) محسوب می شود. در همین کشور نیز مراحل مختلف دعوت از پیامبر (ص) وجود دارد.پ) می تواند دیده شود. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم؟پ) آیا در ابتدا همه را هدف قرار دادند یا از گروه کوچکی شروع کردند؟ طبق تاریخ پیامبر(ص)پ) با توجه به شرایط کنونی جامعه، دعوت به اسلام به آرامی و در چند مرحله انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلومآ) وی ادامه داد: اولین هایی که پیامبر اعلام کردپ) منصوب شدگان کسانی هستند که با رسول و پیامبر ارتباط نزدیک داشتند.پ) از نظر خلق و خوی انسانی، میدان را در آنها مساعدتر از سایر افراد می دیدند. بنابراین اولین مخاطب پیامبر (ص)پ) کسانی هستند که در اطراف رسول هستند، او را خوب می شناسند و اهداف رسول برایشان مشخص و ملموس است. بنابراین در آغاز و در اوایل ظهور، همسر پیامبر (ص)پ) و امام علی (آ) کسانی که در خانه او تربیت و پرورش یافته اند به اسلام دعوت می شوند و اسلام را نیز می پذیرند. پس از آن زید بن حارثه غلامی که حضرت هادیه به او داده است.س) بخر و به پیامبر بده (پ) او را بخشید و اسلام را پذیرفت.

وی افزود: پس از آن پیامبرپ) نزد اقوام و دوستان خود رفتند، در میان کسانی که به اسلام دعوت شده بودند حضور جوانان به وضوح نمایان است. جوانان به دلیل خلق و خوی جوانی و باطن و باطن سالمتر از سایر مردم تمایل بیشتری به پذیرش دعوت پیامبر داشتند، لذا جوانانی مانند عمار و سعد بن. ابی وقاص و زبیر از اولین کسانی بود که به پیامبر گفتپ) به یکدیگر سلام کردند و دعوت او را پذیرفتند. گروهی دیگر که مخاطب خاص پیامبر هستند.پ) برده ها، یتیمان، پابرهنه ها و کسانی که در دایره افراد فقیر جامعه هستند بودند. این دسته از مردم از نظر اجتماعی نیاز به دینی با عدالت و برابری دارند و از اولین کسانی هستند که از پیامبر پیروی می کنند.پ) گفت پس اولین زنگ دعوت پیامبر(ص)پ) شامل اقوام، جوانان و فقرای جامعه می شود.

در میان دعوت شدگان به اسلام، حضور جوانان به وضوح نمایان است، جوانان به دلیل خلق و خوی جوانی و باطن و باطن سالم تری نسبت به سایر افراد، آمادگی پذیرش دعوت پیامبر را داشتند.

روح اللهی امیری از طایفه پیامبر(ص)پ) دومین گروه از مخاطبان خود را معرفی کرد و گفت: اما در دور دوم پیامبرپ) آنها مأموریت می یابند که طایفه و قبیله خود را به اسلام دعوت کنند. علت این رسالت این است که ساختار اجتماعی جزیره العرب در آن زمان کاملاً یک ساختار قبیله ای بود و در یک ساختار قبیله ای این قبیله است که از مردم حمایت می کند و اگر آن قبیله از یک نفر حمایت کند افراد مختلف نمی توانند. به طور جدی. به او آسیب برساند به همین دلیل، پیامبر صلی الله علیه و آله.پ) برای اینکه در این جامعه جاهلی پشتوانه داشته باشند، در مرحله دوم طایفه و قبیله خود را به اسلام دعوت کردند. آیاتی از سوره شرع از این رسالت می گوید: «و هشدار دهد آشیرک اقوام“. پیامبر (پ) آنها شروع به دعوت قبیله خود به اسلام می کنند، در همین حال برخی از آنها با پیامبر خداحافظی کردند و اسلام را پذیرفتند. ابولهب اسلام را نپذیرفتند و شروع به ایجاد موانع و دشمنی با پیامبر کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دعوت عمومی رسول خدا (ص)پ)مرتفع: در مرحله بعد و بعد از حمایت قبیله ای از پیامبر (ص)پ) برخاسته است، صحنه دعوت از عموم مردم است. این نشان می‌دهد که وقتی مردم می‌خواهند در یک موضوع فکری و اعتقادی بسط پیدا کنند، ابتدا باید به اقوام، خانواده، دوستان و سپس به جامعه مراجعه کنند. جامعه مکه اولین جایی بود که دعوت عمومی پیامبر در آن ظهور کرد.پ) E. در این دعوت مشرکان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را خطاب کردند.پ) قرار داده شده. مشرکان مکه نیز در پاسخ به دعوت پیامبر، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.پ) او نیز مراحل متعددی را به سوی آنان طی کرد تا اهداف اصلی اسلام را به آنان ارائه دهد. زیرا پیامبر (پ) آنها نمی توانستند تمام آنچه در متن اسلام است را به یکباره به مشرکان بگویند. پیامبر (پ) هرگز به خدایانشان دشمن من آنها تسلیم نشدند و سعی کردند آرام آرام مردم مکه را با آموزه های اسلام مانند توحید، مساوات و عدالت آشنا کنند و در نهایت عقاید آنها را به چالش بکشند.

وی افزود: در مرحله چهارم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.پ) بعد از اینکه شهر و کشور خود را به اسلام دعوت کردند، مرحله دعوت اسلام به شهرهای دیگر مطرح می شود. ابتدا شهرهای نزدیک مکه و سپس شهرهای دورتر، مانند مدینه در دستور کار پیامبر اکرم.پ) قرار داده شده. پیامبر (پ) پس از رویارویی با مشرکان و یهودیان و نابودی دشمنان داخلی و کسب قدرت، مرحله دعوت جهانی خود را آغاز می کنند. بر اساس آیات قرآن کریم، اسلام دینی جهانی و هدف پیامبر استپ) گسترش اسلام از ابتدا در سراسر جهان است. به همین دلیل، پیامبر صلی الله علیه و آله.پ) آنها دعوت جهانی خود را با نوشتن نامه به حاکمان کشورهای مختلف آغاز می کنند. از جمله نامه هایی به حاکم مصر، حاکم یمن و خسروپرویز، حاکم ایران نوشتند و آنان را به اسلام دعوت کردند.

روح اللهی امیری به بیان چند نکته در مورد چگونگی دعوت پیامبر(ص)پ) اسلام آورد و گفت: پیامبرپ) آنها در ابتدای دعوت خود از طریق ارتباط بین فردی و به عبارتی چهره به چهره مردم را به اسلام دعوت می کردند. در روایات تاریخی آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.پ) کنار کعبه می نشستند و با صدای بلند قرآن می خواندند. به همین دلیل است که گفته می شود مشرکان به مردم پنبه می دادند تا در گوششان بگذارند تا صدای پیامبر را نشنوند و صحت دعوت پیامبر را دریافت نکنند. اما پیامبر (پ) آرام آمیز کنار کعبه می ایستادند و قرآن می خواندند تا ضمایر و ذات پاک ندای حق را بشنوند و دریافت کنند.

خوش اخلاقی و زبان نرم لازمه تبلیغ دین است

این محقق یادآور شد: گاهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.پ) افرادی که اسلام را پذیرفتند برای تبلیغ اسلام به مناطق مختلف فرستاده شدند. گزارش شده است که زراره و دشوار پسر ثروتمند از جمله کسانی هستند که به نام پیامبر(ص)پ) برای تبلیغ دین اسلام منصوب شدند. پیامبر (پ) برای اینکه اسلام و ندای قرآن به گوش همه مردم برسد، افرادی که قرآن را روان صحبت می کردند برای تبلیغ انتخاب و به شهرهای دیگر اعزام می شدند. پیامبر (پ) آنها بر اساس ساختار اجتماعی آن زمان جزیره عربی سعی می کردند مبلغان خود را به میان قبایل عرب بفرستند، در صورت مسلمان شدن سران قبایل، همه افراد آن قبیله می توانستند اسلام را بپذیرند و اگر رئیس قبیله قبول نمی کرد. مسلمان شدن، در آن قبیله مقاومت جدی برای معرفی اسلام صورت گرفت. پیامبر (پ) با توجه به همه شرایط جامعه از انواع مدل های دعوت استفاده می کردند تا بتوانند دعوت خود را گسترش دهند و مردم را به اسلام دعوت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته در راه دعوت پیامبرپ) زبان برای اسلام بسیار مهم است مسیر و پیغمبر نرم زبانپ) در بیان مفاهیم است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید اگر سلام، خلقت بزرگ و زبان مسیر تو مردم نبودی کلیه پراکنده بودند. این نشان می دهد که داشتن زبان نرم و لطیف از مهم ترین وظایف و الزامات در عرصه تبلیغ است. هرکس می خواهد دین مبین اسلام را گسترش دهد باید اخلاق نیکو و زبان نرم داشته باشد تا در این امر موفق باشد. البته این با جدیت پیامبر (ص) منافات دارد.پ) ربطی به مخالفان اسلام ندارد. طبق آیه قرآنتعلق خاطر علی کفار رحیم – مهربان بین خودشون“پیامبر (پ) نسبت به کافران سخت گیری می کردند. وزن پیامبر (پ) علیه مشرکانی بود که کینه و دشمنی آنها نسبت به دین اسلام آشکار شد و بر خلاف دین اسلام بزرگ شدند و اساساً نمی خواستند حقیقت را بشنوند. در برخورد با این افراد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.پ) یک زبان نرم دیگر و مسیر نداشتند و اگر لازم بود با آنها دستور جهاد می دادند. اما کسانی که در سطوح پایین تر بودند و ناآگاهانه وارد جریان باطل می شدند و از دین بی خبر بودند، همیشه با پدرسالاری و زبانی برخورد می کردند. مسیر پیامبر (پ) مواجه شدند